În centrul disputei din coaliție a fost planul național de investiții „Anghel Saligny”, programul prin care Guvernul ar urma să aloce 50 de miliarde de lei sub forma unor credite de angajament pentru perioada 2021-2028 către comunitățile locale din țară.
Programul de investiții se va derula pe modelul PNDL, fiind numit adesea în spațiul public PNDL 3, și prevede finanțări pentru proiecte de drumuri, apă-canal și extindere a rețelelor de gaz.
Potrivit Economica.net, la nivel național există 20.000 de kilometri de drumuri județene și 27.000 de kilometri de drumuri comunale nemodernizate, fiind estimată o valoare de 50 de miliarde de lei pentru modernizarea lor. Totodată, 29% din unitățile administrativ-teritoriale sunt fără rețele de apă, iar 57% din unitățile administrativ-teritoriale sunt fără canalizare, fiind estimată o valoare de 80 miliarde lei pentru realizarea acestor investiții. De asemenea, un număr de 2.226 unitățile administrativ-teritoriale sunt fără rețele de distribuție de gaze naturale – pentru acest sector au fost depuse 174 de cereri, cu o valoare totală de 2.642 milioane lei.
Potrivit proiectului de act normativ, „se impune intervenția legislativă de urgență pentru crearea unui cadru legislativ care să permită unităților administrativ-teritoriale promovarea obiectivelor de investiții, prin Programul Național de Investiții «Anghel Saligny» în domeniile eligibile, astfel încât să se poată asigura accesul la servicii esențiale a întregii populații, creșterea calității vieții și evitarea riscului de depopulare în comunitățile subdezvoltate”.
Despre acest proiect a vorbit și Mircea Abrudean, secretar general adjunct al Guvernului, care a confirmat că planul merge pe modelul PNDL.
„PNI (Planul național de investiții, n.r.) va finanţa doar partea de infrastructură tehnico-edilitară, adică lucrări de drumuri, apă, canalizare şi gaze. Mergând pe modelul PNDL, va finanţa tot ce înseamnă drumuri publice, drumuri judeţene, comunale, de interese local, variante ocolitoare ale localităţilor, poduri, podeţe, pasaje, pasarele pietonale şi tot ceea ce presupune partea de drumuri conform normativelor în vigoare. La partea de apă şi canalizare, va finanţa alimentare cu apă, staţii de tratare a apei, sisteme de canalizare şi staţii de epurare a apelor uzate. Cred că vom lua în discuţie şi sisteme de canalizare pluvială, pentru că sunt situaţii unde acest lucru este necesar”, a spus oficialul.
Sectorul gazelor intră în discuție probabil la finalul anului, având în vedere că încă sunt evaluare proiectele depuse pe POIM, a precizat Mircea Abrudean.
„Partea de distribuţie a gazelor naturale şi racordul la sistemul de transport al gazelor naturale este, la fel, o prioritate pentru România, cu menţiunea că în prima fază vom da drumul la sesiunea de proiecte pentru drum, apă şi canalizare, urmând ca gazele să intre în discuţie probabil la finalul anului, din motivul că încă sunt în evaluare proiectele depuse prin POIM”, a mai spus el.