Retailerii europeni vor avea o supriză neplăcută de Crăciun

Retailerii europeni vor avea o supriză neplăcută de Crăciun
Retailerii europeni vor avea o supriză neplăcută de Crăciun, sursă foto: captură YT

Cum criza costului vieții îi sărăcește pe consumatori și micșorează veniturile disponibile, este puțin probabil ca perioada cumpărăturilor de Crăciun din acest an să aducă ușurare retailerilor europeni care vând orice, de la pantofi de alergare la genți de mână.

Consumatorii și companiile, preocupați de inflație, au mai puțini bani de cheltuit

Amazon.com Inc. a dat joi un indiciu clar cu privire la tendințele pentru acest sezon de sărbători, în mod tradițional un punct culminant pentru sectorul de retail, când a prognozat o încetinire a creșterii vânzărilor pentru această perioadă, avertizând că consumatorii și companiile, preocupați de inflație, au mai puțini bani de cheltuit.

Se preconizează scăderea inflației pentru următoarele 12 luni

Chiar și marile nume din Europa avertizează că urmează luni dificile, iar investitorii le-au pedepsit în consecință.

Compania germană de îmbrăcăminte sportivă Adidas și-a redus previziunile pentru întregul an, în timp ce al doilea retailer mondial de modă, H&M, a lansat o campanie de reducere a costurilor de 2 miliarde de coroane suedeze (177 milioane de dolari).

Profitul pe întregul an al retailerului britanic de modă online ASOS s-a prăbușit cu 90% față de nivelul maxim atins în perioada pandemică, iar acțiunile sale sunt pe locul al doilea în topul celor mai slabe performanțe din topul celor 350 de companii listate la bursă din Marea Britanie în acest an, pierzând două treimi din capitalizarea sa bursieră.

Situația este similară în cazul unor companii precum Reckitt Benckiser, care produce produse de larg consum, cum ar fi produsele de curățare Dettol și prezervativele Durex, și Unilever. Ambele au avertizat cu privire la presiunea asupra consumatorilor.

Pe piețele bursiere, sectorul european al comerțului cu amănuntul a scăzut după previziunile sumbre ale Amazon pentru Crăciun și a pierdut 40% din valoarea sa până acum în acest an, de peste două ori mai mult decât lovitura suferită de indicele mai larg al acțiunilor regionale.

Consumatorii se află sub o mare presiune

Cu toate acestea, JPMorgan și alți strategi spun că urmează o perioadă și mai rea pentru consumatori și retaileri deopotrivă.

„Consumatorii se află sub o mare presiune și vor reduce o parte din cheltuielile discreționare, în timp ce costurile pentru retaileri cresc”, a declarat Ciaran Callaghan, șeful departamentului de cercetare pentru acțiuni europene de la Amundi, cel mai mare manager de active din Europa.

Callaghan a subliniat creșterea creditelor ipotecare și a altor facturi care îi presează pe consumatori, în timp ce prețurile mai mari ale materiilor prime, cum ar fi bumbacul, determină creșterea costurilor retailerilor.

Multe companii se luptă cu niveluri ridicate de produse nevândute pe care ar putea fi nevoite să le transfere la prețuri mici, sursă foto: captură YT

Investitorii și strategii se așteaptă ca marjele comercianților cu amănuntul să fie reduse până anul viitor, deoarece presiunile asupra costurilor sunt exacerbate și mai mult de slăbirea monedelor și de prăbușirea cererii consumatorilor.

Facturile mai mari la energie, salariile și prețurile ridicate la transport și la țesături au dus la o creștere a costurilor pentru companiile din zona euro cu peste 40% în acest an, potrivit datelor Eurostat.

Monedele mai slabe pentru că euro și lira sterlină s-au depreciat cu 12% și 14% față de dolarul american în acest an – și au făcut, de asemenea, ca bunurile să fie mai scumpe pentru sectorul comerțului cu amănuntul, care se bazează foarte mult pe importuri.

Sărbători cu surprize. Neplăcute

Înaintea sărbătorilor, o serie de companii au anunțat că intenționează să angajeze personal temporar de Crăciun, retailerii britanici Boots și John Lewis anunțând fiecare că vor recruta 10.000 de persoane.

Dar salariile cresc și ele pe piețele de muncă tot mai limitate, unde concurența pentru personal este puternică.

Unele companii au reușit să transfere parțial costurile mai mari către clienți, chiar dacă cererea scade.
IKEA, cel mai mare brand de mobilă de casă din lume, este una dintre acestea.

IKEA a raportat vânzări anuale record, deoarece creșterea prețurilor și atenuarea efectelor pandemiei au compensat lipsa de aprovizionare, scăderea încrederii consumatorilor și retragerea sa din Rusia.

Dar alte companii se luptă cu niveluri ridicate de produse nevândute pe care ar putea fi nevoite să le transfere la prețuri mici.

Jumătate dintre britanici plănuiesc să cheltuiască mai puțin de Crăciun în acest an, potrivit companiei de cercetare de piață Kantar, după ce luna trecută au redus deja cheltuielile, încrederea fiind aproape de un minim record, în contextul unei inflații de 10% și al unui context politic haotic.

În zona euro, unde inflația se află la un nivel similar, comerțul cu amănuntul al produselor nealimentare a scăzut cu 3% în august, în ritm anual, potrivit Eurostat.

Amazon.com a semnalat faptul că consumatorii europeni au cheltuit mai puțin decât cei americani.

Urmăriți B1TV.ro și pe
Ultima oră
11:03 - Acuzații de plagiat la vârful politicii austriece: „A copiat pagini întregi, fără citate!”
10:47 - Femeie reținută de DNA Timișoara: Ea ar fi cerut aproape 100.000 de euro după ce a pretins că are influență asupra mai multor persoane, inclusiv asupra unui europarlamentar, și poate rezolva mai multe angajări
10:43 - Târgoviște: un bărbat este căutat de polițiști, după ce a furat două capace de oglinzi retrovizoare dintr-o parcare
10:33 - După soarele de la Dubai, Halep s-a bucurat de zăpadă alături de o apreciată saxofonistă
10:26 - Kievul spune că există semnale că Moscova pregătește o nouă ofensivă. Probabilitatea repetării scenariului din februarie 2022
10:25 - Bancnotele euro care vor dispărea din circulație după ce autoritățile au constatat că sunt uşor de falsificat
10:20 - Argentina, devenită „noul Miami” al rușilor: zilnic vin cel puțin 30 de femei însărcinate și bogate pentru a naște. De ce se întâmplă asta
10:04 - Ninsorile și ploile complică misiunile de salvare a victimelor cutremurului dar și circulația în anumite zone din Turcia
09:57 - Rareş Bogdan cere Ministerului Finanţelor să vină cu explicații în cazul OMV Petrom, „altfel părem o ţară bananieră”: „Un om care are un chioşc, dacă nu plăteşte taxă, automat Fiscul îi blochează conturile”
09:55 - Ana Baniciu, cuvinte de laudă la adresa lui Radu Bănică: „Cel mai talentat dintre toți, ca să știți de la mine”