Locuitorii din Iași au fost martorii unei premiere tehnologice de proporții: un autobuz fără șofer a fost văzut circulând pe străzile centrale ale orașului. Modelul autonom, produs de compania turcă Anadolu sub numele Karsan, a fost prezentat în România pentru prima dată, dar… circula ilegal, potrivit legislației actuale, transmite Ziarul de Iași.
Autobuzul de 8,5 metri este dotat cu cele mai noi tehnologii în domeniu:
11 camere video, dintre care 8 în exterior
Senzori inteligenți și radare
Sistem GPS performant
Posibilitatea de a fi controlat de la distanță, printr-un centru operațional
Demonstrația a avut loc pe traseul Casa Pelerinului – strada I.C. Brătianu – strada Cuza Vodă – Piața Unirii – bulevardul Ștefan cel Mare – Casa Pelerinului, atrăgând atenția trecătorilor, dar și ridicând semne de întrebare privind cadrul legal.
În ciuda spectacolului tehnologic, autobuzul nu are voie să circule legal pe drumurile din România. Legea rutieră nu permite, în prezent, utilizarea vehiculelor autonome. Mai mult, infrastructura necesară pentru funcționarea în siguranță a acestor mijloace de transport nu este încă pregătită:
Semafoare inteligente
Rețea 5G funcțională și extinsă
Sisteme integrate de comunicare între vehicul și infrastructură (V2X)
În Norvegia, de exemplu, autobuzele autonome circulă legal de trei ani, iar alte state europene testează deja utilizarea lor pe scară largă. România, însă, se află încă la început de drum în ceea ce privește adoptarea acestor tehnologii de transport public.
Pentru ca autobuzele fără șofer să devină o realitate și în România, este nevoie de modificări legislative clare și investiții masive în infrastructură inteligentă. Iar autoritățile trebuie să decidă dacă sunt pregătite să deschidă ușa către un viitor automatizat sau să mai aștepte în stație, privind cum trece tehnologia pe lângă ele.
Deocamdată, autobuzul Karsan rămâne un simbol al viitorului… care nu are încă voie să oprească în stațiile din România. Însă prezența sa la Iași este un semnal clar că schimbarea bate la ușă. Mai rămâne doar ca legislația să îi și deschidă.