În momentul exploziei de la Călimănești, în urma căreia patru persoane și-au pierdut viața, nu se lucra la magistrala de gaze, la reamplasarea conductei fără aviz sau fără autorizație, a precizat vineri, în emisiunea „Drumurile noastre”, cu Ștefan Etveș, Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
„Nu se lucra pentru că nu era încă emis avizul sau autorizația pentru relocarea conductei. Nu trebuia să se lucreze la mai puțin de 20 de m de conducta existentă”, a precizat acesta.
„Cel mai important este ca aceste organe, fie că este Inspecția Muncii, fie că este Parchetul sau alte organisme ale statului trebuie să aibă accesul la tot ceea ce s-a întâmplat pe șantier, la toate documentele, în așa fel încât să aflăm adevărul. E foarte important să îl aflăm repede să putem să evităm asemenea tragedii pe viitor”, a mai spus Ionel Scrioșteanu.
Realizatorul emisiunii Ștefan Etveș a prezentat un nou document în exclusivitate care indică adâncimea la care se afla magistrala după decopertare, după ce au început lucrările efectiv la autostradă.
Despre acest lucru, secretarul de stat a precizat că nu are nicio importanță adâncimea și a explicat care sunt normele pe care constructorul trebuia să le respecte:
„Dar nu contează adâncimea. De ce contează adâncimea? Când un contractant al beneficiarului se apucă să realizeze un proeict de autostradă i se emite un certificat de urbanism. În acel certificat de urbanism sunt cerute toate avizele necesare de la toți deținătorii de utilități din acel perimetru.
În speța noastră este și Transgaz. La momentul acela se cere un aviz de la Transgaz care să spună în ce condiții se poate construi acest obeictiv autostradă. Dupăc e se emite acel aviz, acel consultant, proeictant realizeză proiectul, studiul de fezabilitate și proeictul în acele condiții.
Urmează un nou aviz de la Transgaz care certifică că ceea ce a gândit proeictantul este în lumina primului aviz. Cele două avize sunt și este și comunicat de CNAIR că sunt două avize emise: unul legat de certificatul d eurbanism și unul legat de proeict. În aceste avize se spun condițiile în care se execută lucrarea.
În acele condiții se spune foarte clar că nu se poate lucra la mai puțin de 20 de m stânga-dreapta față de conductă. În momentul în care se intră în șantier se alege un subantreprenor dedicat pentru rețele de gaz din Transgaz care elaborează un proeict de relocare a acestei utilități care vine și cu protecție și ceea ce a cerut Transgazul ca și elemente care să asigure coabitarea.
Conducta de gaz tot sub autostradă rămâne, dar în altă poziție și în alte condiții. Până la relocare nu se execută lucrare, indiferent că este la 5 m, 3m sau la 10 cm de sol. Adâncimea nu contează. Dacă s-a lucrat și s-au încălcat condițiile impuse de Transgaz s-a greșit”, a explicat Ionel Scrioșteanu.