Ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat luni proiectele de legi ale educației, iar una dintre măsurile propuse „introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurență dovedită în ultimii ani”, în timp ce o alta se referă la crearea unei probe de competență „complementară” pentru elevii clasei a XII-a.
Ministrul Educației a precizat că „Evaluarea Națională rămâne în formula de până acum, probe scrise la matematică, limba și literatura română și limba maternă, pentru cei care urmează gimnaziul în această formă”.
„Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurență dovedită în ultimii ani. Dacă liceele doresc să scoată aceste locuri în concurs, pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs, liceele pot alege două probe – evident, pliate pe profil – în așa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea pentru profilul respectiv. Pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% din locuri rămânând în repartizare computerizată”, a adăugat Ligia Deca.
„Din aceste 40%, prioritate pe 10% dintre acestea vor avea elevii cu cerințe educaționale speciale sau elevii de etnie rromă. Subiectele sunt standardizate, unice, elaborate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, în conformitate cu programele la nivel gimnazial și, evident, cu un grad de dificultate adecvat competiției, adică mai degrabă pentru selecție decât pentru forma de examen sumativ pe care o are Evaluarea Națională în acest moment”, a continuat ea.
Ministrul a vorbit și despre examenul de Bacalaureat.
„Examenul de Bacalaureat, așa cum spuneam, se pliază pe fiecare profil, deci vom avea BAC-ul tehnologic, pe care liceele tehnologice îl propun și îl așteaptă de multă vreme. Rămânem cu două probe de competențe lingivistice, limbă străină 1, limbă străină 2, tocmai pentru a crește potențialul de angajare și adecvarea absolvenților pentru societatea viitorului – sigur, cele două probe la niveluri de competență diferită, în funcție de câtă limbă străină s-a studiat în parcursul de liceu sau de gimnaziu”, a adăugat Ligia Deca.
„Ce avem în plus față de formula de acum este o probă așa-zis complementară, de competențe de bază, care pentru profilul uman va fi la matematică sau științe ale natură, pentru profilul real – o probă la alegere pentru disciplinele socio-umane, istorie, logică, filosofie, psihologie. Notarea, fiind vorba de competențe de bază, nu avansat, se va face pe sistem admis-respins. Important, în sesiunile de vară-toamnă”, a mai spus ministrul.