Certificarea forestiera isi are originile in exigentele din ce in ce mai mari ale consumatorilor de a putea dispune pe pietele internationale de produse pe baza de lemn provenit din paduri gestionate intr-o maniera corecta si durabila sau dintr-un punct de vedere ecologic, dar si economic si social.
Consumatorii si, in general, opinia publica pretind ca este posibil sa se evidentieze originea lemnului utilizat la crearea produsul final si doresc sa dea prioritate celor fabricate cu cherestea din paduri gestionate durabil si certificate de catre un organism independent.
Un prim tip de certificare, acela a managementului forestier, are in vedere faptul ca o proprietate forestiera sa fie gestionata dupa criterii sustenabile, de o corectitudine maxima.
Cheresteaua sau fibra lemnoasa certificate sunt marcate, fiind comerciabile ca provenind din paduri gestionate in mod sustenibil. Celuloza dar si produsele de tip
cherestea din padurile certificate, pentru buna lor gestionare, trebuie sa ramana detectabile in diferite stadii de prelucrare ulterioara, pana la realizarea produsul finit.
Acest al doilea tip de certificare este denumit lant de custodie (Chain of Custody – CoC).
In cazul in care produsele sunt in conformitate cu conditiile impuse de lantul de custodie, ele vor fi recunoscute de catre consumatorul final printr-o marca speciala.
“Costurile de certificare a padurilor pentru un proprietar de padure sau o companie care lucreaza cu lemn, produse din lemn si hartie constau in principal in considerente economice legate de preferinta consumatorilor in functie de produsul certificat, aceasta preferinta concretizandu-se, practic in dorinta de a plati un pret mai mare pentru acesta”, sustine
www.producatorimobila.ro.
Pentru administratiile publice, certificarea inseamna de asemenea si asumarea unor valori de etica, prin certificarea de management forestier putand comunica publicului ca pădurile sunt gestionate intr-o maniera durabila din punct de vedere social si ecologic, prin adaptarea la standardele de buna practica recunoscute la nivel international. Padurile certificate si cele facand parte dintr-un lant de custodie reprezinta un util instrument de marketing, o oportunitate de a formaliza un angajament fata de mediul de afaceri si, in acelasi timp, un angajament de a promova buna gestionare a padurii.