Soluția UE pentru continuarea exporturilor de cereale ucrainene, după ce Rusia a ieșit din acord. Aproximativ 60% din exporturile Ucrainei au fost expediate pe căi de solidaritate terestre

Soluția UE pentru continuarea exporturilor de cereale ucrainene, după ce Rusia a ieșit din acord. Aproximativ 60% din exporturile Ucrainei au fost expediate pe căi de solidaritate terestre
Foto: Hepta - Zuma Press / Pavlo Gonchar

Uniunea Europeană este pregătită să exporte aproape toate produsele agricole ale Ucrainei pe „căile de solidaritate” terestre și să ajute la acoperirea costurilor, a declarat marți comisarul UE pentru agricultură, Janusz Wojciechowski, după ce Rusia s-a retras dintr-un acord cu cereale susținut de ONU la Marea Neagră, scrie Reuters.

Benzile de solidaritate sunt conexiuni de transport feroviar și rutier prin statele membre UE care se învecinează cu Ucraina, cum ar fi Polonia și Ungaria, în timp ce cea mai importantă bandă este prin România.

Wojciechowski a spus că UE analizează mai multe inițiative din partea statelor membre pentru a elabora un plan comun pentru a acoperi costurile suplimentare de transport.

Acordul cu Marea Neagră, intermediat de Națiunile Unite și Turcia în iulie anul trecut, a avut ca scop să contribuie la prevenirea unei crize alimentare globale, permițând exportul în siguranță a cerealelor blocate de războiul din Ucraina. Rusia s-a retras săptămâna trecută.

„Comerțul nu este suficient de atractiv… Rusia va fi un beneficiar al acestei situații, deoarece va fi mai ieftin să cumperi cereale din Rusia decât Ucraina care sunt transportate prin Polonia către porturile baltice”, a spus Wojciechowski, fără a oferi o estimare a costurilor.

Aproximativ 60% din exporturile Ucrainei au fost expediate pe căi de solidaritate, iar 40% prin Marea Neagră, în timp ce acordul de cereale susținut de ONU era în funcțiune.

Se așteaptă că prăbușirea acordului va avea un impact deosebit de mare asupra țărilor din Africa care depindeau de livrările pe mare.

„Nu este prima dată când Rusia (a folosit) mâncarea ca armă… Situația este similară cu începutul războiului”, a declarat Wojciechowski reporterilor.

„Suntem gata să exportăm aproape totul. Este vorba despre aproximativ patru milioane de tone pe lună de semințe oleaginoase și cereale și am atins acest volum în noiembrie anul trecut”, a adăugat el.

Extinderea tranzitului de cereale prin UE este sensibilă pentru Polonia și alte țări ale UE care se învecinează cu Ucraina, unde fermierii au fost supuși presiunii din cauza importurilor crescute din Ucraina.

În luna mai, UE a permis ca cinci țări din apropierea Ucrainei – Bulgaria, Ungaria, Polonia, România și Slovacia – să interzică vânzările interne de grâu, porumb și semințe oleaginoase ucrainene, permițând în același timp tranzitul prin acestea pentru export.

UE va revizui interdicția după ce mai multe țări au solicitat prelungirea după expirarea interdicției din 15 septembrie.

„Acum, Ucraina și-a acumulat din nou stocuri, mai mult decât înainte de război și, cel mai probabil, acest lucru va crește presiunea asupra țărilor din prima linie și trebuie să abordăm acest lucru serios”, a adăugat comisarul.

Lituania, membră a UE, a cerut Comisiei Europene să dezvolte o rută pentru cerealele ucrainene prin porturile din statele baltice Estonia, Letonia și Lituania.

Măsura, propusă de trei miniștri lituanieni într-o scrisoare văzută de Reuters, ar crea „o rută alternativă viabilă și de încredere” pentru exportul produselor ucrainene, inclusiv cereale, prin porturile Tallinn, Riga, Ventspils, Liepaja și Klaipeda, se arată în scrisoarea, semnată de trei miniștri lituanieni.

Cele cinci porturi au o capacitate combinată de export de cereale de 25 de milioane de tone, se arată în scrisoarea din 21 iulie.

A cerut Comisiei Europene acțiuni specifice pentru crearea rutei, cum ar fi „punerea în aplicare a măsurilor pentru a facilita manipularea mărfurilor între diferite ecartament de cale ferată” și mutarea controalelor vamale și a altor produse de la granița poloneză în porturile baltice.

Căile ferate din Ucraina și Țările Baltice sunt construite pe ecartament de tip rusesc, care e incompatibil cu ecartamentul feroviar folosit în Polonia, singura rută practică între țări.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`