EXCLUSIV // ANCOM, noi precizări privind licitația pentru 5G: România a transmis către Comisia Europeană evaluarea privind riscurile și vulnerabilitățile, în contextul discuțiilor legate de echipamentele Huawei

EXCLUSIV // ANCOM, noi precizări privind licitația pentru 5G: România a transmis către Comisia Europeană evaluarea privind riscurile și vulnerabilitățile, în contextul discuțiilor legate de echipamentele Huawei
Sursă foto: Hepta.ro

EXCLUSIV // România a transmis deja către Comisia Europeană un document cu privire la principalele riscuri, vulnerabilități și amenințări în domeniul securității cibernetice a rețelelor 5G, în contextul discuțiilor legate de producătorul de echipamente Huawei, a precizat, pentru B1.ro, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), într-un comunicat transmis vineri.

Precizările ANCOM au venit în contextul tot mai aprinsului subiect al participării companiei Huawei la construirea reţelei 5G a României.

Mai jos va redăm integral întrebările puse de site-ul B1.ro pe această temă, cu răspunsurile primite de la ANCOM.

Întrebarea pusă de site-ul B1.ro: „Ne puteţi spune dacă a fost stabilită o dată exactă sau de principiu pentru organizarea licitaţiei care să stabilească firmele ce vor lua parte la construirea reţelei 5G?”

Răspunsul dat de ANCOM: „La începutul lunii septembrie s-a terminat perioada alocată procesului de consultare publică a documentației aferente organizării licitației pentru alocarea spectrului radio disponibil în benzile de frecvențe de 700, 800, 1500, 2600 și 3400-3800 MHz. Mai multe informații cu privire la documentele propuse de ANCOM sunt disponibile la http://www.ancom.ro/formdata-269-49-377.

În această perioadă, ANCOM a consultat caietul de sarcini, valorile minime propuse a fi percepute cu titlu de taxă, proiectul de decizie ce privește tariful de utilizare a spectrului şi proiectul de decizie de organizare a procedurii de selecție competitivă pentru alocarea spectrului radio disponibil în benzile de frecvențe de 700, 800, 1500, 2600 și 3400-3800 MHz.

În acest moment, suntem în proces de analiză a observațiilor primite, urmând ca toate documentele aferente să fie adoptate după finalizarea acestei analize. Conform calendarului propus, până la finalul acestui an ar trebui să fie definitivată procedura de selecție competitivă pentru alocarea spectrului radio, iar licențele de utilizare a spectrului de frecvențe să fie acordate operatorilor desemnați câștigători.”

Foto: Sorin Grindeanu, preşedintele ANCOM (sursă foto: Facebook / Sorin Grindeanu)

Întrebarea pusă de site-ul B1.ro: „Credeţi că sunt întemeiate temerile legate de riscurile de securitate care au fost asociate tehnologiei Huawei?”

Răspunsul dat de ANCOM: „Securitatea în contextul implementării 5G este un element esențial care se află în atenția tuturor. În contextul discuțiilor legate de producătorul de echipamente Huawei, Comisia Europeană a recomandat recent statelor membre realizarea unei evaluări la nivel național referitor la principalele riscuri, vulnerabilități și amenințări în domeniul securității cibernetice a rețelelor 5G, document transmis deja de către România.

Autoritatea urmează să aibă în vedere, cu ocazia organizării procedurii de selecție organizată pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecvențelor radio, aplicarea legislației în vigoare.”

Întrebarea pusă de site-ul B1.ro: „A fost demarată vreo investigaţieîn Româniacare să determine dacă tehnologia Huawei prezintă, într-adevăr, riscuri de securitate? Dacă o investigaţie a fost demarată, ne puteţi spune şi la ce concluzii s-a ajuns (bineînţeles, în situaţia în care s-a şi încheiat)?”

Răspunsul dat de ANCOM: „Conform prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare, ANCOM controlează îndeplinirea cerinţe lor esenţiale privind compatibilitatea electromagnetică, a obligaţiilor privind utilizarea eficientă a spectrului de frecvenţe radio cu utilizare neguvernamentală și realizează controlul pieţei echipamentelor (radio și non-radio), în condițiile legii.

Restricția de introducere pe piața din România a anumitor echipamente radio, din motive ce nu țin de prevederile HG nr. 740/2016, excede atribuțiilor ANCOM. Autoritatea este abilitată să ia măsuri pentru îndeplinirea conformităţii cu cerințele esențiale în cazul echipamentelor radio, cu respectarea prevederilor HG nr. 740/2016 privind punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio, și în cazul echipamentelor (non-radio), cu respectarea prevederilor HG nr. 487/2016 privind compatibilitatea electromagnetică.”

Sursă foto: Facebook / ANCOM

Întrebarepusă de site-ul B1.ro: Cum caracterizaţi conţinutul Memorandumului de Înţelegere SUA-România?

Răspunsul dat de ANCOM:„Memorandumul de Înțelegere cu privire la dezvoltarea tehnologiei 5G încheiat între Guvernul SUA și Guvernul României este un document cu caracter politic important, iar în contextul organizării licitației 5G, furnizorii de rețele și servicii de comunicații electronice trebuie să știe dacă echipamentele realizate de Huawei vor putea funcționa pe piața românească pentru a-și putea construi strategia comercială pentru participarea la licitație.

ANCOM nu a putut/vrut răspunde la întrebarea: „De ce credeţi că Guvernul nu a răspuns solicitării ANCOM de transpunere a Memorandumului de Înţelegere? Mai ales că acesta a fost contrasemnat de ambasadorul român la Washington, lucru care nu ar fi putut fi posibil fără consimțămânatul prealabil al Guvernului.”

Ce prevede „Memorandumul de Înţelegere” menționat mai sus

Pe 20 august,Klaus Iohannis a semnatun „Memorandum de Înțelegere” cu partea americană privind tehnologia 5G, preşedintele exprimându-şi şi dorinţă ca la licitaţie să vină şi firme americane.

Memorandumul semnat cu partea americană stabileşte o serie de criterii pe care companiile participante la licitaţia din toamnă ar trebui să le respecte. Aceste criterii ar trebui să fie „compatibile cu statul de drept” şi să fie „transparente”, două aspecte la care China nu excelează.

Criteriile sunt:

  • Dacă furnizorul este, în lipsa pârghiilor juridice, sub controlul guvernului unui alt stat;
  • Dacă furnizorul are o structură a acționariatului transparentă;
  • Dacă furnizorul are o istorie de comportament corporatist etic și este supus unui regim juridic care impune practici corporative transparente.

De precizat că memorandumul a fost contrasemnat de ambasadorul României la Washinton, ceea ce înseamnă că a avut mandat de la Guvernul României (altfel nu l-ar fi putut semna).

Licitaţia pentru stabilirea companiei care ne va construi reţeaua 5G ar urma să fie organizată cândva în al patrulea trimestru (intervalul octombrie-decembrie – n.r.) al acestui an.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`