Autoritățile britanice de reglementare antitrust caută opinii cu privire la parteneriatele dintre Microsoft și Amazon cu producători mai mici de modele de inteligență artificială generativă.
Autoritatea pentru Concurență și Piețe din Marea Britanie a anunțat miercuri că deschide invitații de a comenta terților interesați pentru a-și exprima opiniile cu privire la parteneriatele majore de inteligență artificială dintre Microsoft și firma franceză de inteligență artificială Mistral și Amazon și startup-ul american Anthropic, precum și angajarea de către Microsoft a foștilor angajați de la Inflexion AI, scrie CNBC.
CMA, care solicită părerile părților interesate până pe 9 mai, încearcă să investigheze dacă aranjamentele dintre aceste companii se califică drept fuziuni.
Invitația de a comenta este prima parte a unui proces de colectare a informațiilor care vine înaintea lansării unei revizuiri oficiale de Faza 1 de către autoritățile de reglementare britanice. O invitație de a comenta nu începe revizuirea oficială a fazei 1, a remarcat CMA.
Microsoft a făcut recent o investiție de 15 milioane de euro (16 milioane de dolari) în Mistral, o firmă înființată de foști angajați ai Meta și Google Laboratorul DeepMind AI al lui.
În cadrul acordului, Mistral, care a fost evaluat ultima dată de investitori la 2 miliarde de euro, va vedea Mistral să-și pună la dispoziție modelele mari de limbă – tehnologia din spatele produselor AI generative – disponibile pe platforma Microsoft Azure cloud computing, devenind a doua companie care își găzduiește LLM pe Azure după OpenAI.
Între timp, Amazon a investit 4 miliarde de dolari în firma americană de inteligență artificială Anthropic, care se află în spatele modelului de limbă mare Claude și al chatbot-ului. Amazon a spus că va menține o acțiune minoritară în Anthropic și nu va deține un loc în consiliu.
Microsoft a contestat ideea că acordul său cu Mistral și angajările sale de la Inflection constituie fuziuni.
Într-o declarație, un purtător de cuvânt al Microsoft a spus: „Rămânem încrezători că practicile comerciale obișnuite, cum ar fi angajarea de talente sau realizarea unei investiții fracționale într-un start-up AI promovează concurența și nu sunt același lucru cu o fuziune”.
„Vom furniza Autorității pentru Concurență și Piețe din Regatul Unit informațiile de care are nevoie pentru a-și finaliza rapid anchetele”, a adăugat purtătorul de cuvânt.
Un purtător de cuvânt al Amazon a spus că este „fără precedent” ca CMA să revizuiască o colaborare de genul pe care compania a convenit cu Anthropic.
„Spre deosebire de parteneriatele dintre alte startup-uri de inteligență artificială și mari companii de tehnologie, colaborarea noastră cu Anthropic include o investiție limitată, nu acordă lui Amazon un director de consiliu sau un rol de observator și continuă să aibă Anthropic să își execute modelele pe mai mulți furnizori de cloud”, a spus purtătorul de cuvânt al Amazon.
„Prin investiția în Anthropic, care tocmai și-a lansat cele mai bune modele Claude 3 din industrie, contribuim să facem segmentul AI generativ mai competitiv decât a fost în ultimii doi ani. Și clienții sunt foarte încântați de oportunitățile pe care le oferă această colaborare. Suntem încrezători că faptele vorbesc de la sine și sperăm că CMA este de acord să rezolve acest lucru rapid”.
Un purtător de cuvânt al Anthropic a declarat pentru CNBC că compania rămâne independentă de Amazon și că relația sa cu gigantul tehnologic nu îi afectează independența sau libertatea de a colabora cu alții.
„Intenționăm să cooperăm cu CMA și să le oferim o imagine completă despre investiția Amazon și colaborarea noastră comercială”, a declarat purtătorul de cuvânt pentru CNBC printr-o declarație trimisă prin e-mail.
„Independența Anthropic este un atribut de bază – parte integrantă atât pentru misiunea noastră de beneficiu public, cât și pentru a ne servi clienții oriunde și oriunde preferă să îl acceseze pe Claude”, au adăugat ei.
Analiza timpurie a CMA asupra parteneriatelor AI ale Microsoft și Amazon este un alt semn al modului în care autoritățile britanice de reglementare caută să adopte o poziție mai dură față de mega companiile de tehnologie din SUA și să abordeze problemele de concurență puse de aceste firme.