În 12 județe din România, rețelele străine de comerț modern au deschis mai puțin de 15 magazine. În aceste zone piața este dominată în continuare de micii comercianți care au chioșcuri, alimentare și magazine de bloc.
Totodată, cele 12 județe sunt printre cele mai sărace din țara noastră, cu șomaj peste media națională și cu salarii ce ajung să fie și cu 30% mai mici decât media de 380 de euro net la nivel național, iar aceleași regiuni sunt inexistente pe piața economică a României, principala cauză fiind că nu au reușit să atragă investiții străine.
Potrivit statisticilor ZF, cele 12 județe sunt Giurgiu (14 unităţi), Teleorman (14), Gorj (13), Botoşani (12), Covasna (12), Harghita (12), Vaslui (11), Vâlcea (11), Ialomiţa (10), Sălaj (9), Tulcea (9) şi Călăraşi (7).
Harta economică a României este dublată de cea a comerțului modern, în contextul în care majoritatea magazinelor au fost deschise în județele care au reușit să atragă cele mai multe investiții, unde locuitorii au cea mai mare putere de cumpărare, iar rata șomajului este printre cele mai mici.
Bucureștiul este primul în topul celor mai multe magazine: 481. După aceea urmează Brașovul (cu 72 de unităţi), Constanţa (67), Ilfovul (66), Clujul (60) şi Timişul (59). Capitala și Ilfovul au și 45% din cifra de afaceri de 250 de miliarde de euro a firmelor din România. Celelate județe puternice pentru comerțul modern sunt clasate și ele în topul economiei locale, cifrele de afaceri din aceste județe variind între 8 și 10 miliarde de euro.
În România există 1.600 de magazine de tip hipermarket, supermarket, discount, proximitate modernă, cash&carry, adică magazine care fac comerț modern, și 70-80 de mii de mici magazine tradiționale.
55% din totalul banilor este controlat de prima categorie de comerț. Ponderea crește chiar spre 70% în București și este peste medie în regiunile unde sunt prezenți pe piață cei mai mulți retaileri.