Brâncuși s-a judecat cu statul american pentru ca creațiile sale să își câștige dreptul de a fi catalogate drept opere de artă.
În 1926, era planificat să aibă loc o expoziție cu lucrările lui Brâncuși la Galeria Brummer, una dintre cele mai cunoscute din New York. Însă, una dintre cele 20 de sculpturi care au ajuns la vamă, "Pasăre în spațiu" nu a primit acordul de a fi încadrată în domeniul artei, iar Brâncuși a fost obligat de statul american să plătească 240 de dolari pentru a-și primi sculpturile înapoi, care au fost catalogate drept „ustensile de bucătărie şi echipament spitalicesc” de către vameși,potrivit Adevarul.
Revoltat de această decizie, Brâncuși a dat în judecată statul american, însă nu s-a prezentat la proces, ci l-a trimis pe Edward Steichen, fotograful care îi cumpărase lucrarea "Pasărea în spațiu" și pe avocații Maurice Speiser și Charles Lane. Brâncuși a fost susținut de foarte multe persoane importante din cultura americană, iar cei care au susținut guvernul american au fost doi artiști cu o importanță destul de mică în lumea artei americane.
Avocații au avut o sarcină destul de grea fiindcă a fost destul de dificil să demonstreze originalitatea lucrărilor sculptorului, mai ales că existau mai multe variante asemănătoare.
Brâncuși a trimis și o scrisoare pentru a explica că el este autorul scupturilor și că a muncit mult pentru realizarea lor.
"Toate acestea le-am făcut singur, manual; finisajul artistic presupune foarte mult timp şi este similar cu a lua totul de la început. Nu am permis nimănui să facă finisajul, deoarece acest bronz era propria mea creaţie specială şi nimeni în afară de mine nu ar fi putut să-l facă suficient de bine încât să mă mulţumească”, a spus Brâncuși, printre altele, în scrisoarea sa.
După finalizarea procesului, Brâncuși a primit dreptate din partea judecătorilor și a ajuns să fie considerat "părintele sculpturii moderne".