De la 1 iunie, Direcția pentru Evidența Persoanelor va începe testarea sistemului digital pentru obținerea documentelor de stare civilă. Până în prezent, au fost scanate 37 de milioane de acte din cele 82 de milioane existente.
Mai mult decât atât, în următoarele zile, se va alege județul în care să se deruleze acest test. De la 1 ianuarie va fi lansat site-ul care le va permite cetățenilor să solicite documentele de stare civilă, fără să mai fie nevoie de căutare fizică în arhive.
Începând cu anul viitor, părinții care doresc să-și înscrie copiii la școală nu vor trebui să mai aducă certificatul de naștere fizic, ci documentul va putea fi accesat digital de către instituția de învățământ.
„Au fost scanate 37 de milioane de acte de stare civilă, din cele 82 de milioane existente, începând cu 1921. Din 2023, vor putea fi accesate online”, a declarat Cătălin Giulescu, directorul instituției, pentru Libertatea.
„Vă dau un exemplu. Când cetățeanul solicită, de pildă, înmatricularea în școală a minorului, el trebuie acum să aducă certificatul de naștere. Dar, de anul viitor, părinții vor depune o cerere, iar școala va avea acces digital la informația respectivă, fără ca părintele să mai aducă documentul fizic. Doar va face o cerere online”, afirmă Cătălin Giulescu, șeful Direcției pentru Evidența Persoanelor.
„Testele se vor face la nivelul unui județ, care va fi desemnat în următoarele zile. 17 județe sunt deja la cheie, acum se lucrează inclusiv pentru București”, a precizat Giulescu.
Într-o etapă ulterioară, va fi lansat un „site al cetățeanului”, de unde se vor putea accesa și descărca documentele de stare civilă. Acesta va fi operabil anul viitor
„Vom avea portalul pentru cetățean. Oamenii își vor deschide conturi, iar acum suntem la faza identificării soluțiilor. Cert este că acest site al cetățeanului va fi operabil anul viitor. Este un proiect complex, în care este implicat STS”, a completat acesta.