Salariul și problemele de pe litoral: „Angajaţii s-au învăţat să muncească puţin şi să primească salarii mari”

Salariul și problemele de pe litoral: „Angajaţii s-au învăţat să muncească puţin şi să primească salarii mari”
Foto: MMA / Radu Vioreanu

Vești puțin îmbucurătoare pentru cei ce vor să muncească pe litoral. Fie că vorbim de un bucătar, un ospătar sau o cameristă, veniturile nu vor fi atât de generoase precum și le-ar dori românii care fug vara la mare pentru a câștiga un ban muncit din tot sufletul, scrie Adevărul.

Litoralul românesc se confruntă cu lipsa forței de muncă. Patronii de pe malul mării ar avea nevoie de 20.000 de angajați, a menționat preşedintelui Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), Dragoş Răducan.

În mediul online circulă anunțurile de angajare pe post de cameristă, barman, ospătar, ajutor de ospătar, bucătar, recepţionist, îngrijitor, electrician, instalator şi multe altele. Salariile, spun patronii, sunt mai mari ca în ceilalţi ani, deşi ele nu reflectă pregătirea angajaţilor.

„Angajaţii s-au învăţat să muncească puţin şi să primească salarii mari. Salariul nu mai este contravaloarea muncii prestate, ci este contravaloarea nevoilor şi aşteptărilor angajatului. Vin generaţiile noi care nu au fost bine pregătite nu sunt competenţi şi pentru munca pe care o făcea unul competent înainte acum trebuie să angajezi doi, dar salariile trebuie să fie la nivelul unui angajat bine pregătit. Este trist că nu realizează cât de incompetenţi sunt”, spune Dragoş Răducan.

O cameristă primeşte pe litoral un salariu care poate pleca de la 2.500 de lei net, un ospătar este plătit cu 3.000 de lei, iar un bucătar poate câştiga lunar aproximativ 5.000 de lei. Angajatorii spun că oferă contracte de muncă, spaţii de cazare pentru cei care vin din alte localităţi, transport şi masă.

„Grijă mare. Sunt patroni ţepari ”

Pe de o parte, șefii spun că angajații sunt cu pretenții și incompetenți, pe de alta, potențialii angajați subliniază că unii patroni sunt „ţepari” atunci când plătesc salariile, că nu respectă programul şi volumul de muncă.

„Şi eu lucrez pe litoral de trei ani. Puneţi adolescenţii la lucru câte 14-16 ore pe zi, îi munciţi ca pe hoţii de cai şi le vorbiţi urât. Condiţiile de cazare sunt josnice şi la finalul lunii, când ceri banii, iţi dă şi un şut în fund”, spune o doamnă care lucrează pe litoral.

„Grijă mare. Sunt patroni ţepari. Programul este de 14-17 ore/zi. Puţini rezistă până la finalul sezonului. Dacă nu poţi rezista până la final, îţi dau salariu minim pe economie”, spune o altă persoană.

„Mulţi angajaţi vor spune că nu sunt sclavi. Eu nu cunosc proprietari de sclavi pe litoral, dar este această solicitare a angajatorului: angajatul să muncească competent şi cu simţ de răspundere”, explică preşedintele FPTR.

Ce soluții au patronii

În lipsa forței de muncă, angajatorii aduc muncitori din țări non-UE. Doar că procedurile sunt greoaie şi durează foarte mult până când ei ajung în România.

„Dacă nu găsesc angajaţi, va exista, probabil, un proces de canibalizare între angajatori: se vor da salarii din ce în ce mai mari în încercarea de a atrage angajaţii de la alte hoteluri sau restaurante. Această creştere a salariilor nu reflectă competenţa sau calitatea”, spune preşedintele FPTR.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`