Lumea artistică e în doliu. Personalitate a avangardei artistice chineze, Huang Yong Ping, renumit pentru creaţiile sale monumentale, printre care s-a aflat şi un schelet de şarpe lung de 250 de metri, expus la Grand Palais din Paris în 2016, a murit sâmbătă la vârsta de 65 de ani, au anunţat reprezentanţii galeriei Kamel Mennour, citaţi de Agerpres.
Figură majoră a artei avangardiste din China, considerat uneori părintele spiritual al unei generaţii excepţionale, artistul locuia în Franţa din anul 1989. Venise în Occident pentru a organiza o expoziţie la Beaubourg în momentul în care au izbucnit revoltele din Piaţa Tiananmen, care l-au determinat să nu se mai întoarcă în ţara lui natală.
Nu a mai revenit în China decât în debutul anilor 2000, pentru un proiect ce consta în reproducerea la scară naturală a unui avion, însă acea lucrare i-a fost cenzurată.
Huang Yong Ping a devenit cunoscut datorită creaţiilor sale supradimensionate: coloane uriaşe care traversau acoperişul pavilionului francez la Bienala de la Veneţia (1999), o Arcă a lui Noe în mărime naturală la Chapelle des Beaux-Arts din Paris (2009), un enorm schelet din metal (125 de metri) expus în apropiere de Saint-Nazaire (2012), apoi un gigantic schelet de şarpe care se întindea pe sute de containere în Grand Palais din Paris (2016) în cadrul expoziţiei „Monumenta”.
„Huang Yong Ping voia să evidenţieze un fenomen foarte puternic, în faţa căruia omul înseamnă foarte puţin”, a explicat comisarul acelei expoziţii, Jean de Loisy, unul dintre prietenii săi, referindu-se la acea reprezentare simbolică a celei de-a doua revoluţii industriale.
Născut în 1954 în sud-estul Chinei, Huan Yong Ping a studiat artele frumoase înainte de a înfiinţa, la jumătatea anilor 1980, colectivul Xiamen Dada, inspirat de conceptele enunţate de Marcel Duchamp şi care a reacţionat în faţa cenzurii incendiindu-şi în public propriile opere artistice.
CUTREMUR MONDEN! GINA PISTOL A FUGIT CU UN ALT BĂRBAT! TOCMAI ȘI-A LUAT ADIO DE LA SMILEY (GALERIE FOTO)
Viaţa lui s-a schimbat radical în 1989, anul mutării sale în Franţa, unde a fost naturalizat 10 ani mai târziu. Arta lui a devenit tot mai monumentală, combinând „mituri străvechi şi actualitatea cea mai fierbinte”, au subliniat reprezentanţii galeriei pariziene Kamel Mennour în comunicatul publicat duminică, ultima zi a Târgului Internaţional de Artă Contemporană (FIAC).
„Opera lui Huang Hong Ping, mereu profundă şi percutantă, la fel ca personalitatea lui veselă, strălucită şi plină de înţelepciune, a militat pentru revitalizarea rolului artei, prezentând-o nu ca pe o natură moartă şi prin obiecte estetice, ci ca pe o esenţă a vieţii debordante”, au adăugat reprezentanţii galeriei pariziene.