Cândva, una dintre cele mai izolate țări comuniste din Europa, Albania a devenit astăzi o țara care asigură vânzarea celor mai multe avioane cu reacție second-hand, potrivit Associated Press.
Piloții aviației albaneze făceau partea dintr-o elită militară cu privilegii speciale, care aveau chiar și propriul personal ce se ocupa cu degustatul mâncării. Acest lucru s-a datorat regimului comunist care suferea de o paranoia fără precedent, suspectând fiecare persoană care putea aduce un lucru negativ puterii sale.
Acum membru NATO, Albania și-a scos la vânzare avioanele ruginite pentru a încerca să plătească echipamente noi și într-o încercare de a economisi spațiu în hangarele.
Guvernul socialist a declarat că din cauza ofertelor prea mari și prea numeroase pentru avioanele cu reacție, s-a ajuns la concluzia ca prețul de pornire al aeronavelor să crească de la 1.1 milioane la 1.9 milioane lek (8.600$- 14.800$).
„A fost o surpriză pentru noi”, a declarat Mimi Kodheli, Ministrul Apărării din Albania, transmițând în același timp că a primit oferte de la muzee și colecționari din mai multe țări, precum Germania, Franța, Italia sau chiar din Statele Unite ale Americii.
Într-o bază aflată în apropiere de Tirana, 11 avioane de tip MiG-17 si MiG-19 sunt parcate și păzite de doi militari.
Un fost mecanic de avioane, Vasil Jongari, acum în vârstă de 55 de ani, aproape s-a arătat rușinat de faptul că jurnaliștii vizitează avioanele.
„Este o mare nostalgie. Dar avioanele nu pot fi ținute aici. E nevoie de bani pentru acest lucru, bani care nu sunt disponibili”, a declarat mecanicul.
De asemenea, acesta a vorbit și de costurile exorbitante ale acestor tipuri de avioane, atunci când zboară chiar și pentru câteva minute.
„MiG-urile sunt foarte costisitoare… Un motor de MiG-19 consumă cam 52 de litri de carburant la fiecare minut zburat. Imaginați-vă costurile pentru un zbor de 30-40 de minute. Mai bine le vindeau mai de mult”, a mai spus fostul mecanic al avioanelor.
Forțele aeriene albaneze au fost fondate în 1951 și au primit mai multe MiG-uri de la Uniunea Sovietică în 1962. După ce liderul Enver Hoxha a decis să rupă coaliția cu Rusia, țara a fost susținută cu aparate de zbor din partea regimului comunist chinez, până în 1977, atunci când s-au rupt legăturile cu China.
În 1990, când regimul comunist din Albania a căzut, forțele aeriene mai aveau 200 de avioane, 40 de elicoptere și 4 avioane de transport, model IL14 (vândute pe bucăți în urmă cu 5 ani).
Șapte MiG-uri au fost distruse în 1997, iar mai multe au continuat să fie folosite și în anii următori.
După ce Albania s-a alăturat NATO în 2009, aviația țării dispune de patru elicoptere, patru aeronave Cougar, trei EC145s și 13 modele de proveniență italiană (AB205, AB206 și A109).
„Putem folosi banii pentru modernizarea forțelor armate”, a precizat Kodhelo, ministrul Apărării. Armata albaneză a decis de curând să scape de vechile utilaje de proveniență rusească, precum transportoarele, tancurile sau utilajele blindate, dar și de armele AK-47 și muniția acestora.