UPDATE: În urma publicării acestui articol, Elbit Systems a transmis o poziție oficială, pe care o redăm integral la finalul articolului.
Deși România a plătit bani grei pentru achiziția a 227 de transportoare blindate Piranha 5, intrarea acestor vehicule de luptă în dotarea Armatei întârzie.
Statul român a semnat cu americanii de la General Dynamics un contract de aproape 900 de milioane de euro pentru transportoarele Piranha, iar primele 36 trebuiau livrate încă din ianuarie anul acesta.
Ministrul Apărării, Gabriel Leș, afirmă că producătorul se află încă „în perioada de 60 de zile în care ar putea să le livreze”, precizând că dacă va fi depășit și acest termen atunci se vor impune penalizări.
Transportoarele Piranha V au fost contractate anul trecut, în ianuarie, de la firma elvețiană Mowag, deținută de General Dynamics. Contractul presupune achiziția a 227 de transportoare, din care 197 ar trebui să fie asamblate în Romania la Uzina Mecanică București (UMB).
Primul termen de livrare era de 12 luni și vizează un lot de 36 de transportoare, dintre care șase ar trebui ansamblate la UMB.
„Sunt încă în perioada de 60 de zile în care ar putea să le livreze. Noi am plătit un avans, contractul este valid și valabil. Există transportoare aduse în București, nu sunt echipate încă total. Vom vedea ce va zice cel care ne oferă aceste produse. La acest moment trebuiau să ne livreze primele 36, prima etapă a acestui program. Vedem dacă în cele 60 de zile vor reuși să le ofere. Dacă nu, bineînțeles vom intra la penalizări și vom vedea cum mergem mai departe”, a declarat Gabriel Leș, într-o conferință de presă, potrivit hotnews.ro.
Transportoarele Piranha 5 ar urma să fie echipate cu turele UT-30 cu tun de 30 de milimetri, care vor fi produse de israelienii de la Elbit chiar în România.
Ministrul Apărării susține că probleme au apărut și la construcția acestor turele, care „nu au trecut primele teste” în fața specialiștilor MApN.
„Turelele care se pun pe acest produs, conform HG-ului când această procedură a pornit, la fel ca și foarte multe subansamble ale acestui produs care este foarte complex, s-a cerut să fie produsă în România. Acele turele la primele teste care au fost făcute în prezența specialiștilor și tehnicienilor nu au trecut testările, urmează să se facă o altă testare”, a precizat Gabriel Leș.
„În HG [care stabilește achiziția transportoarelor, n.r.] se prevede că sunt câteva componente și subansamble care trebuie făcute în România, inclusiv comunicațiile, comanda și control, turelele. La un produs atât de complex întotdeauna sunt discuții”, a mai afirmat ministrul Apărării.
Armata Română mai are de așteptat: Achiziția transportoarelor blindate Piranha 5, în ‘stand-by’. Ce motive invocă ministrul Leș pentru întârziere
Pozitie oficiala a Elbit privind subiectul turelelor de pe transportoarele blindate GD:
Elbit Systems are în derulare trei programe pentru furnizarea de turele cu tun (teava) 30 mm, telecomandate și stații de arme de 12,7 mm pentru vehiculele 8X8 din întreaga lume.
Producția pentru România se desfășoară așa cum a fost planificată, iar Elbit Systems a furnizat deja General Dynamics cu 20 de turele și șase stații de armament; am deschis recent o unitate de producție Elbit Systems în Măgurele.
În testele de recepție efectuate de client în Decembrie 2018, performanța stațiilor de armament de 12,7 mm a fost excepțională, dar turelele de 30 mm nu au fost conformat.
Acest eșec a fost cauzat de faptul că tunurile ( teava ) de 30 mm au fost livrate cu întârziere din cauza grevelor provocate de întreruperea funcționării sistemului guvernamental din SUA. Ca urmare, tunul a a fost intarziata de vama americana mult mai mult decât era planificat, iar procedurile birocratice s-au derulat cu întârziere. Tunul a ajuns la testele de câmp doar cu o zi înainte de testare, nu a fost pregătit corespunzător și nu a fost supus calibrării (ceea ce este foarte important).
De la acest incident, Elbit Systems a efectuat cu succes alte teste de teren ale acestei turele – împreună cu General Dynamics – pentru alți clienți. Elbit Systems este pregătit pentru teste suplimentare cu Armata Română.
Elbit Systems este furnizorul turelei pentru transportorul 8×8 al Forțele de Apărare Israeliene și este încrezător că și clientul român va fi foarte mulțumit de următoarele teste.