Linia feroviară care leagă Gara de Nord din Capitală de Aeroportul Internațional Henri Coandă din Otopeni ar urma să fie dată în folosință în luna decembrie a acestui an. Lucrarea este gata în proporție de 97%, iar proiectul are o valoare deaproximativ400 de milioane de lei. Președintele Klaus Iohannis și premierul Ludovic Orban au testat, luni, calea ferată, prima construită în Roomânia din 1984. Potrivit unor informații apărute, duminică, în presă, șeful statului ar fi solicitat să circule cu un tren al operatorului feroviar de stat CFR Călători, nu unei companii private. După darea în folosință, însă linia feroviară dintre Gara de Nord și Aeroportul Otopeni, ar urma să circule atât trenuri ale CFR Călători, cât și ale altor operatori de transport feroviar licențiați, potrivit Economica.net.
„CFR SA, administrator al rețelei feroviare publice, acordă trase în mod nediscriminatoriu, operatorilor de transport feroviar licențiați, care solicită acest lucru. De asemenea, este important de menționat și faptul că CFR SA este interesată ca această secțiesă fie utilizată la capacitate maximă, ceea ce înseamnă că noul traseu Gara de Nord – Aeroportul Internațional Henri Coandă București pot circula mai mulți operatori de transport feroviar de călători”, au transmis reprezentanții CFR SA, pentru sursa citată.
Primele curse pentru a proba noua cale ferată au fost făcute însă cu un tren al unui operator privat. Potrivit clubferoviar.ro, este vorba despre un tren aparținând companiei Transferoviar Călători din Cluj Napoca. Automotorul diesel a circulat între fosta haltă Odăile și stația Aeroport Henri Coandă.
Un singur tren va duce călătorii din Gara de Nord la aeroportul Otopeni, iar intervalul de succedare va fi de 50 de minute. Asociația Pro Infrastructura a solicitat ca trenurile pentru legătura Bucureşti Nord – Aeroport Otopeni să vină la un interval de 20 de minute, nu la 50 de minute, cum este prevăzut, pentru că o asemenea frecvenţă este mult sub cea a autobuzelor existente.
„Este posibil în acest moment, când încărcarea este mică – la începutul exploatării unei linii tot timpul încărcarea este mai mică – ar fi posibil să avem 50 de minute, pentru că mai sunt şi alte trenuri în grafic. De exemplu, dacă nu ar fi trenurile de Galaţi, ne-am duce undeva la 30 şi ceva de minute. Lucrurile se pot îmbunătăţi. (…) Materialul rulant este pregătit. Pentru intervalul care ni se oferă în acest moment de către (CFR – n.r.) Infrastructură, este suficient un singur automotor, pentru că distanţa este foarte mică „, a declarat Dan Costescu, directorul general al CFR Călători.
În ceea ce privește momentul în care noua linie de cale ferată ar putea fi dată în folosință, ministrul Transporturilor, Lucian Bode a avansat data de 12 decembrie.
”Eu am fost astăzi într-o probă-test, într-o verificare pentru tot ceea ce credem noi că se va întâmpla undeva la sfârşitul lunii octombrie, când vom finaliza cei 8 kilometri de linie dublă. De laGara de Nordpână la Otopeni sunt 19,5 kilometri. Pe 8 kilometri între Mogoşoaia şi Baloteşti se modernizează linia, vom avea linie dublă. Se construieşte acel tronson de 3 kilometri, pasarela peste DN1, nou, de la zero. (…) Noi credem că o dată cu noul Mers al Trenurilor, 12 decembrie, din acel moment, de laGara de Nordla Otopeni, sau de la Otopeni laGara de Nordvom parcurge cei 19,5 kilometri în 15-17 minute”, a spus Lucian Bode.