În ciuda faptului că Facebook a interzis opoziției pro-ruse din Moldova să cumpere reclame politice după sancțiunile Trezoreriei SUA, aceasta nu a reușit în mod repetat să oprească conturile false să posteze reclame interzise.
O anchetă VICE World News relatează faptul că proprietarul Facebook, Meta, a publicat reclame plătite pentru o campanie de dezinformare susținută de Rusia pentru a destabiliza Republica Moldova, chiar și după ce compania a promis că aceste reclame se vor opri, potrivit cercetătorilor și foștilor oficiali care au examinat o campanie sub acoperire descoperită de redacția amintită.
Reclamele, în numele partidului politic pro-rus al oligarhului moldovean fugar Ilan Șor, au făcut parte dintr-o încercare a Rusiei de a stârni furia populistă din Moldova față de creșterea prețurilor la energie și, în cele din urmă, de a răsturna guvernul pro-european al Republicii Moldova- menționează ancheta amintind că anul, trecut, Facebook a interzis ulterior partidului lui Șor să cumpere reclame politice în ciuda dovezilor care arată că nu a reușit în mod repetat să oprească conturile false plata pentru a posta campanii explicite.
Campania de pe rețelele de socializare împotriva guvernului pro-UE reprezentat de Maia Sandu, al celei mai sărace țări din Europa, este parte a planului susținut de Rusia de a readuce o parte din fosta URSS pe orbita Rusiei.
Săptămâna trecută, în ciuda afirmațiilor repetate ale Facebook că a interzis publicitatea plătită de Partidul Șor, VICE World News a descoperit cel puțin două seturi de reclame sponsorizate care apar pe feed-urile facebook în limba română.
Acestea erau menite să scoată cât mai mulți oameni la un miting din Chișinău, pe 16 martie, la mai bine de o lună după ce Facebook a spus că va împiedica postările plătite.
VICE World News menționează că a furnizat anunțurile către RESET, o companie de monitorizare a rețelelor de socializare care a colaborat cu Guvernul Republicii Moldova, care a stabilit că postările au costat între 1.500 și 1.800 de euro plătite de două conturi care nu desfășuraseră nicio altă activitate.
„De ieri, am identificat două pagini anonime de Facebook care au publicat reclame despre proteste. Prima pagină a cheltuit 600 de dolari pentru promovarea protestelor din 16 martie. A doua pagină a cheltuit între 900 și 1.200 de dolari pentru trei reclame care promovează petrecerea lui Ilan Șor„se arată în analiza RESET.
„Paginile în cauză au fost complet inactive de când au fost create și nu au produs conținut decât pentru anunțurile pe care le-au lansat ieri„, a spus RESET.
„Sunt anonimi, pretind a fi „bloguri personale”, menționează analiza, dar nu oferă informații decât pentru cele două nume „Petru Gheorghe” și „Vasile Ciobanu„.
Meta a transmis redacției citate, printr-un reprezentant, că a eliminat capacitatea lui Șor, „de a face publicitate pe aplicațiile noastre atunci când a fost adăugat pe lista de sancțiuni din SUA. Ca răspuns, am detectat eforturi de a utiliza alte pagini și conturi în încercarea de a-i amplifica conținutul” – menționează compania.
Potrivit declarației, anunțurile au fost date jos, „ca urmare a propriei noastre detectări interne și, de asemenea, a eforturilor societății civile din Moldova”.
Dorin Frasineanu, fost consilier pe probleme de politica externa al guvernului moldovean a fost forțat sa demisioneze în februarie din cauza protestelor sustinute de Șor.
El consideră, că Moldova se afla sub un amplu atac al Moscovei care foloseste tactici hibride, în condițiile în care razboiul din Ucraina impiedică Rusia să intervină militar:
„Suntem acum într-un război hibrid, în care dezinformarea, propaganda, știrile false și manipulările sunt principalele obiective, iar scopul este de a destabiliza țara, de a submina guvernul și de a schimba cursul țării”, a declarat Frasineanu pentru VICE World News.
„Este singura posibilitate a Rusiei în acest moment, deoarece invadarea Moldovei în viitorul apropiat nu pare realistă, având în vedere că bravii ucraineni țin linia frontului departe de aici” – a declarat fostul ministru.
Potrivit acestuia, campaniile de dezinformare împotriva Moldovei profită de cresterile de aproape zece ori a preturilor la energie, lovind o populație deja în dificultate, care nu și-a revenit în urma recesiunii economice COVID iar dezinformarea pe rețelele de socializare joacă un rol crucial în mutarea vinovăției de la decizia intenționată a Moscovei de a limita exporturile de energie către Moldova la guvernul pro-UE de la Chișinău.
„Ceea ce este și mai nebunesc este că FB încă permite reclame sponsorizate de la Ilan Șor și de la partid, care sunt promovate prin conturi false, să răspândească mai multe minciuni și mai multă propagandă. Este un cocktail perfect: agravarea situației economice + propagandă și dezinformare = populație furioasă”, a spus el prin messenger, pentru publicația amintită.
„[Guvernul] a încercat să ajungă la FB, dar nu avem o persoană de contact doar pentru Moldova unde să putem raporta aceste anunțuri”, a reclamat, ca mulți alți utilizatori afectați de practicile Facebook, adăugând că ambasadorul Republicii Moldova în SUA a încercat, de asemenea, să se întâlnească cu oficiali americani pe această temă.
La rândul său, Meta a spus că Moldova are modalități de a contacta Facebook atât direct cât și prin raportarea posibilelor încălcări ale anunțurilor:
„Ca și în cazul altor țări din întreaga lume, suntem în contact cu autoritățile din Moldova. Știm că astfel de actori rău intenționați sunt persistenți și continuăm să monitorizăm și să luăm măsuri”, se arată într-un comunicat Meta emis pentru VICE World News.