Uniunea Europeană are în vedere măsuri punctuale pentru tranziția la autoturismele „eco-friendly”, iar România va trebui să implice directivele, pentru următorii ani. Din ce în ce mai mulți români au început să-și cumpere mașini electrice, încurajați de sprijinul financiar guvernamental, de perspectivele de viitor, deși întâmpină și anumite probleme, pe care specialiștii în domeniul auto le semnalează.
Primii proprietari de mașini electrice s-au plâns de autonomia scăzută a bateriilor. Între timp, tehnologia a avansat rapid, iar producătorii au oferit o calitate din ce în ce mai bună, din acest punct de vedere. Dar cea mai mare problemă a șoferilor, care persistă, reprezintă numărul scăzut de stații pentru încărcare.
Potrivit unui studiu al International Council on Clean Transportation (ICCT), densitatea minimă a încărcătoarelor pentru mașinile electrice este de 7 încărcătoare pe km pătrat, distribuite în mod egal în întreaga zonă.
În prezent, în România există aproximativ 500 de stații de încărcare pentru mașini electrice, dintre care în jur de 100 în București.
La nivel european, interesul pentru achiziționarea de mașini electrice cunoaște un trend ascendent. Peste jumătate dintre europeni (55%) și toți managerii de flote auto de pe continent intenționează să cumpere mașini electrice în următorii doi ani, potrivit unei analize e-Readiness Report 2021.
Ca urmare, vânzările de vehicule electrice ar putea atinge 23% (1,7 milioane unități) din totalul vânzărilor de mașini noi până în 2024, pe cele mai importante șase piețe din Europa, Franța, Germania, Italia, Norvegia, Spania și Elveția.
Autoritățile din România sprijină cumpărarea autovehiculelor nepoluante prin programul Rabla Plus, prin oferirea unui eco-tichet în valoare de 45.000 lei pentru autovehicule noi electrice și de 20.000 lei pentru autovehicule noi hibride.
Comisia Europeană are în plan ca din 2035 să nu mai fie vândute mașini noi pe benzină sau diesel, iar ținta intermediară este ca emisiile de CO2 ale mașinilor noi să scadă cu 55% până în 2030. De asemenea, vor fi impuse și intervale minime la care să existe stații de încărcare pentru mașinile electrice pe autostrăzi: cel puțin la fiecare 60 km pe autostradă și la minim 150 km vor trebui să existe stații de alimentare cu hidrogen.