Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a regândit proiectul anti-poluare cu care venise, iniţial, în luna august. De această dată, planul a fost modificat în aşa fel încât să vizeze toate maşinile sub EURO 5 care circulă prin Capitală.
Pe scurt, Primăria Capitalei ar dori ca toate autoturismele sub Euro 5 să plătească vinieta pentru a putea circula în Bucureşti, iar mașinile non euro, Euro 1 și Euro 2 să fie complet interzise în centrul metropolei.Proiectul a fost pus în dezbatere publică pe site-ul Primăriei și va fi dezbătut în ședința Consiliului General al Capitalei joi, 24 octombrie. Sunt exceptate de la plata vinietei mașinile instituțiilor publice. Cei care vor fi prinși că nu au achitat taxa vor plăti amenzi între 1500 și 2000 de lei.
Ce înseamnă centrul Bucureştiului, unde mașinile non euro, Euro 1 și Euro 2 ar fi complet interzise? ZACA (Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului) include un perimetru care delimitează centrul orașului de celelalte zone: Piața Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – sos. Stefan cel Mare – str. Polona – str. Mihai Eminescu – str. Traian – /bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Sincai – str. Lanariei – Calea Serban Voda – bd. Marasesti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertatii – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Hasdeu – str. Vasile Parvan – str. Berzei – str. Buzesti – Piața Victoriei.
Chiar dacă proiectul anti-poluare a fost pus în dezbatere publică pe site-ul Primăriei încă din luna august, discuţiile pe seama acestei idei s-au dus, aşa cum era de aşteptat, în social-media. Aici, părerile sunt împărţite, dar majoritari par cei care contestă eventuala măsură. Dacă, în urmă cu două luni, Firea venise cu un plan prin care să scutească de taxe maşinile înmatriculate în Bucureşti şi Ilfov cu normele de poluare de la EURO 4 în sus, plus hibridele şi cele electrice, acum s-a renunţat la această variantă de teamă că ar fi neconstituţională şi discriminatorie pentru şoferii din celelalte judeţe.
În noua prezentare, deci, s-a renunţat la diferenţierea pe zone geografice, dar, surpriză, a fost inclusă „amendarea” inclusiv a normei de poluare EURO 4. Aici, un şofer ar urma să plătească un abonament anual de 500 lei. Populaţia a comentat că, din nou, lucrurile nu sunt echitabile. De ce? Pentru că o maşină pe benzină EURO 4 poluează mai puţin decât una diesel, tot EURO 4. Acelaşi principiu poate fi aplicat şi la celelalte norme. Putem merge cu exemplele mai departe: un motor de 1.0 L benzină poluează mult mai puţin decât unul 3.0 L diesel, chiar dacă ele sunt incluse la aceeaşi normă de poluare. Deci şi capacitatea cilindrică a maşinii contează, iar taxa lui Firea nu le separă deloc.
Apoi, bucureştenii au comentat, pe Facebook, că măsura pare în continuare discriminatorie, în sensul că autoturismele non euro, Euro 1 și Euro 2 n-au voie să polueze prin zona centrală, dar li se permite să circule în alte părţi ale Capitalei, contra-cost, deci acolo ar fi OK să polueze. În spiritul aceluiaşi raţionament, aşa cum arată planul Primăriei, poluarea este permisă în weekend, de Sărbătorile legale şi noaptea, în intervalul 22.00-7.00.
Aşa cum am prezentat mai sus, proiectul Gabrielei Firea are fracturi de logică. Cu cât intrăm mai mult în profunzimea ideii, se pare că PMB doreşte instituirea unei noi taxe pe proprietate (adică pe maşină), mascată într-o aşa-zisă taxă anti-poluare. Pentru că în locul unor investiţii în infrastructură, ce le-ar permite bucureştenilor să-şi lase maşinile acasă şi să circule cu mijloacele de transport în comun, plata acestor taxe nu împiedică poluarea oraşului. Cu alte cuvinte, „plăteşti şi poluezi în continuare”.
Profesorul universitare Bogdan Glăvan a arătat, pe Facebook, cum se procedează în alte ţări. De exemplu, în Singapore. „Cum nu există un preț al drumului care să echilibreze cererea și oferta, autoritatea politică a decis să introducă un surogat de preț – o taxă, al cărei scop este să mimeze funcționarea pieței. În practică, se identifică acele artere, poduri, străzi cu ambuteiaje. Se creionează o zonă cu probleme masive cauzate de aglomerație, în genul celei schițate de primăria Bucureștiului. Se stabilește un preț de acces în respectiva zonă sau pe drumurile intens circulate. Acum, știm cu toții că, Șos. Ștefan cel Mare sau Pasajul Basarab, de exemplu, nu sunt blocate tot timpul zilei, ci doar între anumite ore, de obicei când lumea merge la și pleacă de la serviciu. Scopul autorității nu este să interzică oamenilor să meargă cu mașina, ci să descurajeze utilizarea intensă a străzilor. Astfel, cele 24 de ore ale unei zi sunt împărțite pe tronsoane orare, în funcție de aglomerație. Se stabilește o taxă de acces în funcție de tronsonul orar, de exemplu, dimineața, între 7,30 și 9,00 taxa poate să fie și de 10 ori mai mare decât în alte momente ale zilei. Taxa are mărimi diferite pentru motociclete, mașini mici, trafic comercial ușor, taxiuri, trafic greu (taxa pentru motocicletă este jumătate din taxa pentru mașină). Pe străzile aglomerate sunt instalate porți electronice, care citesc dispozitivul cu card pe care fiecare șofer trebuie să-l instaleze pe mașină. De fiecare dată când treci pe sub o poartă se debitează cardul„, a scris Glăvan.
Gabriela Firea a spus că ar trebui ca în şedinţa Consiliului General al municipiului Bucureşti (CNMB) să fie votat în unanimitate proiectul care prevede vinieta Oxigen, dar se aşteaptă ca PNL şi USR să voteze împotriva acestui proiect iniţiat de ea.
„Acesta este obiectivul nostru. Dacă vom avea majoritate? Normal ar trebui să fie unanimitate, pentru un astfel de proiect, care înseamnă, de fapt, viaţa cetăţenilor. Eu aşa m-aş aştepta, să nu politizăm un astfel de subiect şi anume viaţa cetăţenilor. Dar, aşa cum se întâmplă de fiecare dată, mă aştept ca USR şi PNL să voteze împotrivă, nu doar a proiectului, ci împotriva bucureştenilor, doar pentru că acest proiect e propus de un primar PSD”, a spus Firea.
Datele puse la dispoziție de primărie arată că în București și Ilfov sunt înmatriculate 1.618.000 de masini:
261.000 autoturisme Non Euro
7.000 – Euro 1
113.000 – Euro 2
213.000 – Euro 3
440.000 – Euro 4
253.000 – Euro 5
331.000 – Euro 6.