Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, a declarat joi, la deschiderea întâlnirii de lucru referitoare la Programul național de promovare a învățământului profesional de tip dual, că decidentul politic ar trebui să lucreze alături de mediul de afaceri pentru a îndeplini dezideratul privind forța calificată de muncă, informează Agerpres.
”Trebuie să avem o idee despre necesitățile economiei. Sunt lucrurile care trebuie să ne preocupe și cred că persoanele cu putere de decizie din învățământ trebuie să înțeleagă că această direcție nenegociabilă de a menține unele catedre trebuie schimbată pentru că (…) învățământul românesc a fost deteriorat din interior. (…) Trebuie ca decidentul politic să lucreze alături de mediul de afaceri pentru a îndeplini acest deziderat al forței calificate de muncă, întrucât se pare că ne apropiem de o criză a forței de muncă”, a declarat președintele CCIR.
La rândul său, Mihai Apopii, vicepreședintele CCIR, a declarat că implicarea Sistemului Cameralîn promovarea și implementarea sistemului de învățământ de tip dual în România este definitorie.
"Camera de Comerț și Industrie s-a implicat prin faptul că a reușit să facă acea consultare publică și să determine nevoia de calificare reală. Planul de școlarizare pentru 2016-2017 este impus în solicitarea firmelor. Solicitările lor, pe nevoia lor de forța de muncă pe următorii 3-5 ani, a impus ce se școlarizează anul acesta. (…) Camera de Comerț își caută rolul de facilitator între sistemul de învățământ și firme. Sunt cazuri în care firmele mari pot să-și susțină organizarea unor clase profesionale, cazuri în care firme mari, cu capital străin de data aceasta, și-au înființat propriile centre de formare profesională, dar este și situația firmelor mici, care nu-și permit acest lucru, și atunci rolul Camerelor de Comerț este de a facilita asocierea între firme și, dacă se va legifera, Camera de Comerț poate să devină acea entitate independentă care să realizeze evaluarea pe diferite etape de pregătire și evaluarea finală", a spus vicepreședintele CCIR.
Totodată, Mihai Apopii a atrs atenția asupra fenomenului îngrijorător al migrației externe a forței de muncă la nivel național, meseriașii rămași în țară, reprezentând, în aceste condiții, o forță de muncă foarte îmbătrânită.
În opinia vicepreședintelui CCIR, gravă este și migrația internă, din sudul României și din Moldova spre Transilvania, regiune care a făcut pași importanți în ceea ce privește investițiile și infrastructura de transport.
În acest context, directorului Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, Gabriela Liliana Petre, a artătat că avantajele învățământului profesional de tip dual se referă la trei elemente esențiale.
"Primul se referă la o mai mare implicare și responsabilitate a operatorilor economici, a angajatorilor, care au parteneriate cu școlile; acest lucru înseamnă implicarea lor în consiliul de administrație al școlilor. Un al doilea element important se referă la susținerea de către companii a elevilor care urmează învățământul profesional, iar a treia componentă reprezintă un alt tip de management al procesului de formare a elevilor, în sensul în care activitatea de pregătire profesională a elevilor în practică la companie și în școală se desfășoară într-o colaborare și într-un parteneriat mult mai strâns între profesori, maiștrii instructori și tutorii din întreprinderi. Elevii beneficiază de o pregătire profesională mult mai adaptată nevoilor angajatorilor și cresc semnificativ șansele de a avea un loc de muncă", consideră Liliana Petre.
Potrivit CCIR, învățământul dual are marele avantaj de a se desfășura pe baza unui contract de muncă, încheiat între agentul economic și elev.