MApN: România va opera trei escadrile de aeronave F-16 în perioada următoare, ca tranziție către F-35. Obiectivul final al programului de dotare a Forțelor Aeriene a fost de la început avionul de generația a V-a (VIDEO)

MApN: România va opera trei escadrile de aeronave F-16 în perioada următoare, ca tranziție către F-35. Obiectivul final al programului de dotare a Forțelor Aeriene a fost de la început avionul de generația a V-a (VIDEO)
O aeronavă F-35 Lightning II al Armatei SUA. Foto: Hepta.ro / Zuma Press / Liz Lutz

România va opera trei escadrile de aeronave F-16 în perioada următoare, ca tranziție către avionul de generația a V-a, F-35, a precizat purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naționale, Constantin Spînu, miercuri dimineață, la Știrile B1 TV cu Luiza Cergan.

Constantin Spînu (MApN), pe B1 TV, despre reluarea zborurilor cu aeronavele MiG-21 LanceR și înzestrarea României cu F-16 și F-35

Reprezentantul MApN a oferit clarificări despre decizia autorităților de a relua zborurile cu aeronavele MiG-21 LanceR, zboruri care fuseseră suspendate după catastrofa aviatică din martie.

„În primul rând, trebuie să spunem că, așa cum ați anunțat și dumneavoastră, decizia luată în martie a fost o decizie de suspendare a activității de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR. A urmat o perioadă de analiză, Statul Major al Forțelor Aeriene a întocmit o analiză complexă și detaliată pe baza unor criterii obiective care au ținut cont de situația de securitate din zona țării noastre, de soluțiile optime pe care le are România pentru asigurarea apărării spațiului aerian, dar, cel mai important, a fost luată în considerare siguranța personalului”, a explicat Constantin Spînu.

El spune că au fost propuse mai multe soluții către CSAT.

„Au fost propuse mai multe soluții către Consiliul Suprem de Apărare a Țării și a fost deschis acest curs de acțiune, menținerea la zbor a aeronavelor MiG-21 LanceR pentru o perioadă de aproximativ un an, mai precis până la data de 15 mai anul viitor. În condițiile pe care le-ați amintit și dumneavoastră, reducerea gamei de misiuni pentru aceste aeronave, respectiv operarea lor exclusiv pentru executarea misiunilor specifice Serviciului de Luptă Permanent Poliție Aeriană și, evident, pentru antrenamente, menținerea antrenamentului de zbor al piloților selecționați pentru continuarea acestor misiuni de Poliție Aeriană”, a adăugat purtătorul de cuvânt al MApN.

În paralel, a precizat oficialul, vor fi accelerate demersurile pentru achiziția celor 32 de avioane F-16 din Norvegia.

„Proiectul de lege este deja la Parlament și se așteaptă adoptarea lui. În această perioadă de un an de zile, vă spuneam, sunt accelerate demersurile de achiziționare și de intrare în operare a următoarelor aeronave F-16. Așa cum ați amintit și dumneavoastră, scopul final al programului de înzestrare este intrarea în exploatare a aeronavei de generația a V-a. Demersurile pentru achiziționarea acestor aeronave vor fi și ele devansate, accelerate. Obiectivul final al întregului program de dotare al Forțelor Aeriene a fost de la început aeronava de generația a V-a. Aeronavele F-16 sunt practic aeronavele de tranziție către acest obiectiv final”, a menționat Constantin Spînu.

Purtătorul de cuvânt al MApN a explicat că F-35 „este singurul avion de generația a V-a care este acum în exploatare”.

„Vom intra în detalii pe măsură ce ele vor fi finalizate. La acest moment, vorbim de avioanele de tranziție, de F-16. Prima escadrilă a Forțelor Aeriene, formată din 17 aeronave, este deja operațională. Sunt într-un stadiu avansat de achiziție încă 32 de aeronave F-16, prin transfer de la forțele aeriene ale Norvegiei. Ele vor constitui încă două escadrile, deci România va opera trei escadrile de aeronave F-16 în perioada următoare, ca tranziție către aeronava de generația a V-a”, a mai afirmat Constantin Spînu.

Urmăriți B1TV.ro și pe