În ciuda restricțiilor impuse în contextul COVID, a crizei semiconductorilor, a tranziției către electric și pe fondul amenințării recesiunii, unele companii din domeniul auto au înregistrat rezultate peste așteptări, în ciuda prognozelor negativiste de la începutul anului trecut.
Marile grupuri auto nu se așteptau la creșteri spectaculoase ale veniturilor. Un exemplu în acest sens este cel mai mare producător auto european, Volkswagen. În martie 2021, șefii companiei vorbeau despre atingerea unei marje operaționale de 3-4%. În schimb, interesul cumpărătorilor pentru mașini noi nu s-a prăbușit, iar prețurile au crescut. Astfel, 2021 s-a dovedit a fi un an destul de bun pentru mulți producători.
În 2021, Grupul Volkswagen AG, din care fac parte modelele de la Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini și Seat a anunțat un profit operațional de 19,2 miliarde de euro, în creștere cu peste 99% față de anul precedent. Marja operațională a urcat de la 4,3% la 7,7%. Profitul net a fost de 12,4 miliarde de euro, un record. În 2020, bavarezii bifaseră 3,8 miliarde de euro profit net.
Skoda a realizat, de asemenea, un succes uriaș anul trecut. Grupul auto a înregistrat o creștere remarcabilă, un profit operațional în creștere cu 43,2% față de 2020, pe fondul creșterii marjei operaționale de 6,1%, față de 4,4% cu un an în urmă. Profitul operațional înregistrat a fost de peste 1 miliard de euro.
Până și Renault, care în 2020 a raportat o pierdere de 8 miliarde de euro, a reușit în 2021 să scoată un profit net de 888 de milioane de euro.
Jurnaliștii de la Automotive News Europe a explicat cum au reușit marile companii din domeniul auto să obțină profituri imense. În 2021 au reușit să determine cumpărătorii să plătească mult mai mult în schimbul mașinilor noi.
„Producătorii de automobile au reușit să-i determine pe consumatori să plătească mai mult pentru mașini, prin prețuri de listă mai mari și prin reduceri ale stimulentelor, în mare parte pentru că lipsa semiconductorilor a redus drastic producția.
Producătorii de automobile și-au direcționat stocurile limitate de semiconductori către modele mai scumpe, îmbunătățind mixul de prețuri și ridicându-și marjele de profit”, au notat specialiștii în automotive.