Capcanele reducerilor de iarnă. ANPC: În momentul cumpărării, consumatorii trebuie să verifice dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală

Capcanele reducerilor de iarnă. ANPC: În momentul cumpărării, consumatorii trebuie să verifice dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală
FOTO: Pixabay.com

Odată cu noul an, vine și primul sezon se reduceri din 2021, mai cunoscute drept reducerile de iarnă. Moment în care, magazinele aduc în fața clienților reduceri, soldări sau lichidări de stoc. În aceste condiții, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului a ținut să le reamintească românilor la ce detalii trebuie să fie atenți, pentru a nu exista momente neplăcute în care reducerile să fie doar o capcană.

Președintele ANPC le recomandă românilor să fie cât se poate de atenți la prețurile afișate în perioada reducerilor, iar dacă au nelămuriri să solicite întotdeauna informații suplimentare în magazine.

Capacanele reducerilor de iarnă. Recomandările ANPC pentru cumpărători

Prețul vechi și prețul nou trebuie să fie afișate

Paul Anghel, președintele ANPC, atrage atenția că prețul redus și prețul inițial trebuie să fie afișate lizibil și clar, pentru fiecare produs sau pentru fiecare categoria de produse.

„Consumatorii trebuie să ştie că orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile ‘preţ nou’, ‘preţ vechi’ lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus (soldare, lichidare, promoţionale). Orice vânzare cu preţ redus, indiferent de tip, trebuie să fie însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea ei (‘soldare/soldări/solduri’, ‘lichidare’, ‘promoţii’), însoţită de data de debut şi de durata acesteia”, a declarat Paul Anghel, potrivit Agerpres.

Intervalul de timp și valabilitatea

Șeful ANPC susține că este foarte important ca oamenii să știe că orice magazin, dacă are campanii promoționale în derulare, trebuie să afișeze intervalul de timp în care acestea se desfășoară.

„În momentul cumpărării, consumatorii trebuie să verifice dacă oferta mai este valabilă şi dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală, la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă preţul afişat este cel facturat. La achiziţionarea pachetelor promoţionale de tipul ‘3 la preţ de 2’, trebuie să verifice preţul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu preţul pachetului promoţional. Sfătuiesc consumatorii să solicite informaţii suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace, în cadrul magazinului, prin afişe sau pliante, prin anunţuri pe site”, a declarat el.

Reducerea afișată trebuie să fie reală

Directorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor a reamintit faptul că în trecut, în urma verificărilor efectuate de ANPC s-a constatat faptul că reducere, exprimată în procent, nu era aplicată în totalitate la prețul întreg al produsului.

„Erau diverse articole reduse cu până la 50%, grupate pe un suport special însoţit de afişul de culoare roşie ‘50%’, în subsol precizându-se, cu caractere foarte mici, ‘reduceri de până la 50% la produsele marcate prin eticheta de reducere’; s-a constatat practica comercială înşelătoare prin expunerea la comercializare a unor produse textile aflate în soldare, în anumite zone ale magazinului, semnalizate prin afişe de informare cu menţiuni precum ‘Totul la 49,90 lei’, ‘Totul la 39,90 lei’, ‘Totul la 29,90 lei’ sau ‘Totul la 19,90 lei’, sugerând ideea că toate produsele din zonele respective pot fi achiziţionate la preţul indicat, în realitate fiecare produs din zonele respective avea eticheta de preţ individual, pe care era menţionat preţul la valoarea afişată pe panou”, a declarat Paul Anghel, directorul ANPC, potrivit Agerpres.