Calea ferată Oravița – Anina, cunoscută și sub denumirea de „Semmeringul bănățean”, este considerată cea mai veche cale ferată montană din sud-estul Europei.
Inaugurată în 1863, calea ferată străbate 33,4 kilometri prin peisaje montane spectaculoase, incluzând 14 tunele și 10 viaducte.
În ciuda potențialului său turistic și istoric, aceasta se confruntă cu provocări semnificative.
Recent, CFR Călători a anunțat că, în sezonul rece, circulația trenurilor pe acest traseu va fi restricționată la weekenduri, ceea ce ar putea afecta accesibilitatea și atractivitatea zonei pentru turiști, notează observatornews.ro.
Calea ferată Oravița – Anina reprezintă cea mai veche cale ferată montană din sud-estul Europei. Inaugurată în 1863, aceasta oferă o priveliște spectaculoasă și o conexiune istorică între localitățile Oravița și Anina, fiind un simbol al patrimoniului feroviar din România.
„Peisajul este foarte frumos iarna, dar CFR Călători nu vrea să facă investiții. Îi încurcă acest tren. Se va depune pe ciuperca șinei rugină și praf și, până să circule vineri, probabil că o să facă mai mult de două ore până la Anina”, a declarat Sile Ungureanu, impiegat mișcare la stația Oravița, pentru sursa menționată.
Pe lângă neglijarea întreținerii, tunelurile săpate în munți sunt vulnerabile la infiltrațiile de apă, ceea ce ar putea reprezenta un pericol pentru siguranța traseului. Această problemă este amplificată de vechimea infrastructurii feroviare și de condițiile naturale dificile, iar investițiile și lucrările de întreținere devin esențiale pentru prevenirea unor daune mai grave și asigurarea siguranței călătorilor.
„La momentul în care nu circulă, nici întreținerea nu se va practica așa cum trebuie. Este pericolul tunelurilor, pentru că orice infiltrație suplimentară este un risc”, a spus Ada Cruceanu, expert patrimoniu.