Pentru românii care au mai multe locuințe ar fi tentant să nu depună nicio cerere, în speranța că va primi prețul plafonat la fiecare. Sistemul ar putea funcționa, dar doar pentru puțină vreme, pentru că în final se va implica ANRE, care are toate datele, notează economica.
Vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy Bege precizează că, într-adevăr, pot fi situaţii în care un client să aibă mai multe locuri de consum şi pentru fiecare loc de consum contractul să fie cu alt furnizor:
„Evident, furnizorul nu are de unde să ştie că acel client are şi alte locuri de consum, pentru că el, în sistemul lui, vede un client şi un loc de consum”.
ANRE și-a creat însă un instrument, în cu totul alt scop, dar care poate fi folosit acum pe post de “poliție a facturii”. Și anume POSF, platforma online de schimbare a furnizorului în 24 de ore, unde sunt însă toate datele referitoare la locurile de consum din România.
“În acest caz, am convenit cu furnizorii, până când nu primesc nicio informaţie de la clienţi, să aplice plafonul, cu condiţia, bineînţeles, să se încadreze cu consumul la valorile prevăzute din lege şi ne vom implica noi, autoritatea, pentru că, în urmă cu câteva săptămâni, am anunţat că am finalizat platforma online de schimbare a furnizorului, care este o bază de date cu toate locurile de consum şi toate contractele de energie electrică şi gaze naturale din România, unde noi exact putem identifica aceste cazuri, (…) putem să verificăm dacă un client are contract cu unul sau mai mulţi furnizori şi vom identifica aceste cazuri.
Eu personal nu cred că sunt foarte multe, poate câteva sute. Vom comunica furnizorilor care sunt vizaţi de aceste situaţii exact lista clienţilor care sunt în această situaţie şi furnizorii vor comunica cu clientul, vor prezenta situaţia, că, uite, ştim că ai mai multe locuri de consum şi contracte cu alţi furnizori, legea prevede că poţi să beneficiezi doar pentru un singur loc de consum, te rog, într-un termen, nu ştiu, de două săptămâni, o lună, să ne comunici pentru care dintre cele 2, 3, 4, 5 locuri de consum optezi şi pentru care dintre furnizori.
Şi după ce se face prima etapă, vom strânge iarăşi informaţiile, vom verifica iarăşi dacă s-a întâmplat ceva şi au optat clienţii şi dacă au mai rămas în listă clienţi cu mai multe locuri de consum la acelaşi furnizor şi nu au optat, atunci vom derula până când eliminăm absolut toate cazurile”, a explicat vicepreşedintele ANRE, citat de economica.
Eventual, a adăugat el, dacă furnizorul îi scrie în adresă că lipsa răspunsului reprezintă acord pentru neaplicarea plafonului sau aplicarea plafonului de 1,3 lei şi asta este o soluţie”.