Deși România se laudă mereu cu perfomanțele obținute de elevii olimpici la concursurile internaționale, datele oficiale arată că țara noastră ocupă ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește proporţia elevilor cu cele mai bune rezultate, cei capabili să rezolve cerinţe complexe, informează Adevărul, citând o analiză a Federației ,,Coaliţia pentru Educaţie", în baza datelor transmise de Comisia Europeană.
Potrivit sursei citate, numărul elevilor români au luat punctaj mare la testările PISA, care de cele mai multe ori sunt şi olimpici, are o mare legătură cu posibilităţile financiare ale părinţilor lor, pe lângă talent și munca depusă de elevi.
,,Atunci când vorbim, repetat, despre un procent de aproximativ 40% dintre elevii de 15 ani care sunt analfabeţi funcţional, se cuvine să nu uităm că această cifră este o medie raportată naţional. PISA 2015 a constatat că mai mult de jumătate dintre tinerii cu vârsta de 15 ani din cuartila socio-economică inferioară (cei mai săraci) nu posedă nivelul minim de competenţe în ştiinţă (56,1%), citit (57,5%) şi matematică (59%). Performanţa scăzută în rândul elevilor dezavantajaţi este de aproape trei ori mai mare decât în cuartila socio-economică superioară. Acest decalaj este unul dintre cele mai ridicate din UE (36,9 puncte procentuale la ştiinţă, comparativ cu 26,2 puncte procentuale în UE)", explică reprezentanţii Coaliţiei pentru Educaţie într-un comunicat de presă.
„Este o şmecherie pentru a ascunde cât de disfuncţional este sistemul educaţional din România. Rezultatele acestui grup minoritar nu reflectă decât talentul şi munca individuală a unui mic număr de elevi, cât şi resursele financiare de care dispun părinţii respectivilor copii. Sistemul nu are niciun merit. Fiecare ţară îşi are geniile ei, România nefiind deosebită din acest punct de vedere, ba este chiar codaşă", a declarat preşedintele Asociaţiei „Edu Cer" Ştefan Vlaston.
Specialiștii mai spun că pledoaria pentru a avea cât mai mulți olimpici este, de fapt, o reminiscență din perioada comunistă.
,,Sunt câţi sunt. Sub nicio formă nu ar trebui să facem o pledoarie pentru a avea cât mai mulţi olimpici. Acest comportament reprezintă o reminescenţă şi o nostalgie a vremurilor comuniste. Pe noi ar trebui să ne preocupe ce facem cu marea majoritate a elevilor din sistem, ce facem cu analfabetsimul funcţional sau ce facem cu rata mare a abandului şcolar. Elevii ar trebui să devină, în primul rând, cetăţeni respectabili şi după aceea motiv de mândrie naţională“, a declarat specialistul educațional Marian Staş.