Alte două materii vor fi readuse la liceu, ca parte a planurilor-cadru implementate de noul ministru al Educației, Daniel David. Acesta a afirmat că aceste discipline sunt necesare pentru ca noile generații să își poată însuși informații despre cultura românească, după mai mult de „20 de ani de lipsă” a unor discipline care să îi formeze în acest sens pe elevi.
Daniel David este de părere că actuala formă a sistemului de învățământ este ineficientă, producând prea mult analfabetism funcțional pentru vremurile noastre. În acest sens, pe lângă introducerea gramaticii și a istoriei românilor ca discipline, ministrul Educației in în considerare „modele noi” de funcționare a sistemului de învățământ.
„Am cerut tuturor disciplinelor (specialiștilor care se ocupă de acestea) să gândească modele noi, nu doar număr de ore, în forma actuală lucrurile nefuncționând bine, în condițiile în care școala produce prea mult analfabetism funcțional pentru secolul XXI. Chiar nu se mai poate așa! Iar profesorii și organizațiile profesionale au început să înțeleagă asta. Spre exemplu, după mai mult de 20 de ani de lipsă, vom readuce ca nume discipline care contribuie direct la cultura națională (Istoria românilor), pentru a da un semnal clar că o lume modernă nu poate exista fără identitatea națională, iar gramatica va reveni, de asemenea, la liceu; așa cum am spus la lansarea planurilor-cadru, prea mulți copii nu-și cunosc corect istoria sau geografia națională și vorbesc prost limba română”, a scris Daniel David, luni, pe blogul său, potrivit Agerpres.
Daniel David a mai vorbit și despre soluția propusă pentru reducerea încărcăturii elevilor și anume descentralizarea materiilor, reducerea caracterului obligatoriu și acordarea unei mai mari puteri de decizie elevilor.
„Am început astfel să înțelegem filosofia acestor planuri-cadru, și anume nu de a ‘scoate’ discipline/ore pentru a reduce simplu încărcarea pe elevi, ci de a reduce centralismul (caracterul obligatoriu) prin unele descentralizări la nivelul școlii și la nivelul deciziei elevilor (caracterul opțional). (…) Rămâne de văzut cât se va descentraliza, în această formă unii considerând că este prea mult, alții că este prea puțin. Cu siguranță, în cazul latinei voi propune, în final, revenirea la elementul centralizat, descentralizarea, bună ca intenție, neasigurând încă alegerea rațională acolo unde s-ar cuveni dacă latina rămâne opțională (așa cum am fost convins prin discuțiile cu specialiștii și organizațiile profesionale din domeniu)”, a mai susținut David.
El a spus că urmărește ca planurile-cadru care vor rezulta din dezbateri să fie larg acceptate pentru a moderniza educația românească.
Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică pe 31 ianuarie planurile-cadru pentru liceu.