Mentenanța metroului din București costă mai mult decât la Londra și Shanghai. Cum s-a ajuns aici

Mentenanța metroului din București costă mai mult decât la Londra și Shanghai. Cum s-a ajuns aici
Foto: Facebook/Metrorex

Mentenanța metroului bucureștean costă mai mult decât la Londra și Shanghai iar scăderea numărului de curse din ultima perioadă este cauzată tocmai de datoriile pe care Metrorex le are către compania care asigură service-ul, fără a cărei aviz niciun tren nu poate, conform legii, să plece din stație, arată europaliberă.ro.

Până în luna iunie, transportul cu metroul era considerat cel mai rapid din București

Bucureștenii simt deja efectele acestor întârzieri, iar specialiștii în transport spun că adevăratele neplăceri urmează din toamnă.

Până în luna iunie, transportul cu metroul era considerat cel mai rapid din București. Din iulie, timpul de așteptare a unui tren este și de 15 minute, iar un călător poate ajunge să piardă câte jumătate de oră în fiecare zi de navetă.

Conform statisticilor oferite de Metrorex, în medie, aproape 200.000 de călători folosesc zilnic magistrala M2, între Berceni și Pipera.

La un loc, toate liniile de metrou au, ca medie zilnică, un număr de peste 600.000 de călători. Dintre aceștia, aproape 50% se deplasează pentru a merge și a se întoarce de la locul de muncă: dimineața, când merg la muncă (între 7:30 și 10:00), și după-amiaza (între 16:30 și 19:00), așa cum reiese din statisticile companiei.

La finalul lunii iunie, compania franceză Alstom, cea care asigură mentenanța metroului bucureștean, anunța că „ia în considerare suspendarea progresivă a serviciilor de mentenanță a flotei de metrou în luna iulie, dacă Metrorex nu achită facturile restante, a căror valoare totală este echivalentă unui an de servicii prestate”.

Iar serviciile Alstom sunt esențiale în transportul subteran din București. Fără acordul de la angajații Alstom cum că un tren este în bună funcțiune, mecanicii Metrorex nu pot pleca într-o cursă.

Metrorex datorează Alstom peste 33 de milioane euro

Într-un interviu din luna iunie, președintele Alstom pe Europa, Gian Luca Erbacci, a declarat că Metrorex datorează Alstom peste 33 de milioane euro, adică peste 160 de milioane lei, sumă ce corespunde unui an de plăți restante.

Anual, mentenanța garniturilor de tren costă bugetul Metrorex între 33 și 40 de milioane de euro. Suma variază de modul de calcul al serviciilor oferite de Alstom Transport SA (reprezentanța din România a companiei franceze).

De la amenințările din iunie, Alstom a trecut la fapte luna următoare. Pentru că sumele pentru serviciile de mentenanță asigurate de societatea franceză din anul 2021 nu au fost achitate, multinaționala a decis, din 11 iulie, să nu mai asigure service-ul tuturor celor 82 de trenuri, ci doar mentenanța a 39 de garnituri, cele mai noi dintre ele.

Metroul din București, la stația Eroii Revoluției
Foto simbol: captură B1 TV

Primul contract

Înțelegerile contractuale dintre Alstom și Metrorex pentru mentenanță au început în 2004. În acel an a fost primul contract între Metrorex și Alstom, pe o durată de 15 ani.

Acordul din 2004 a fost negociat între Miron Mitrea, ministrul Transporturilor de la acel moment, și directorul Alstom, Radu Farmuș. Acesta era de fapt un fost director general al Metrorex. Valoarea inițială a acestei înțelegeri se ridica la 240 de milioane de euro.

Documentul din iulie 2004 presupune preluarea de către societatea franceză a celor trei depouri și a uzinei de reparații.

Între 2019 și 2021 au fost semnate doar înțelegeri anuale, perioadă de doi ani în care s-au desfășurat procedurile unei noi licitații.

La sfârșitul anului trecut, Metrorex a anunțat că a desemnat, în urma licitației, compania Alstom pentru un alt contract de 15 ani pentru operațiunile de mentenanță.

Până în 2021, Metrorex plătea pentru mentenanță aceleași sume, fie că era vorba de trenuri vechi, fie de trenuri în garanție.

„Al doilea contract pe termen de 15 ani între Metrorex și Alstom a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2022, fiind semnat în urma câștigării de către Alstom a procedurii de achiziție publică prin licitație deschisă organizată de Metrorex”, au transmis reprezentanții Alstom într-un răspuns trimis Europa Liberă.

Astfel, în baza noii înțelegeri cu Metrorex, Alstom va asigura mentenanța până în 2037

Noul acord are o valoare cuprinsă între 2,8 și 4,1 miliarde lei și cuprinde mentenanţa standard. Diferența dintre 2,8 și 4,1 miliarde de euro (de aproximativ 250 de milioane de euro) este explicată prin modul în care se vor calcula serviciile de mentenanță până în 2037.

Mai exact, se poate ajunge până la 4,1 miliarde de lei dacă se vor inaugura noi magistrale, se va menține un ritm constant în programul trenurilor și dacă garniturile vechi, fabricate până în 1980, vor fi menținute în trafic până în 2037.

„Dar chiar și dincolo de astfel de detalii, putem face o comparație a costului mediu de întreținere per tren pe an. În cazul contractului dintre Metrorex și Alstom, la o valoare de contract de întreținere între 500 și 800 milioane EUR, pentru 15 ani, pentru 83 de trenuri – 44 de trenuri Bombardier, 24 CAF și 15 IVA -, vorbim de un cost mediu de 400-650 mii EUR / tren / an”, este calculul făcut de Mihai Alexandru Crăciun pentru Europa Liberă.

Alstom Transport a depus oferta pe 14 iunie 2021, în cadrul procedurii de licitație deschisă, organizată de Metrorex.

De altfel, Alstom a fost singura companie care a depus oferta, după o disputa dintre Metrorex și spaniolii de la CAF, care au solicitat amânarea licitației pentru a avea timp să analize documentele care să le permită să depună o ofertă competitivă. În cele din urmă, instanțele din România au respins solicitarea CAF de a anula licitația.

Urmăriți B1TV.ro și pe