Turnul Eiffel, „Made în Reșița – România”. Documente și controverse. Care este adevărul?

Turnul Eiffel, „Made în Reșița – România”. Documente și controverse. Care este adevărul?

Celebrul turn Eiffel poartă o amprentă românească. Simbolul Parisului a fost realizat de după o tehnologie inventată în România de inginerul Gheorghe Panculescu.

După ce a terminat cursurile Politehnicii din Zurich, Panculescu ajunge să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri.

În 1878, Panculescu revine în țară pentru a construi calea ferată București-Predeal. Impresionat de tehnica pe care a aplicat-o și rapiditatea cu care s-a mișcat, Gustave Eiffel se deplasează personal la Vălenii de Munte pentru a-l întâlni pe Panculescu.

În 1879, Eiffel și Panculescu discută pentru prima dată despre construcția turnului. Împreună au vorbit despre adaptarea tehnicii inventate de inginerul român la construcția simbolului lumii, folosind subansamble metalice confecționate la sol și asamblate după aceea, pe măsură ce se înalță lucrarea.

Interesant este și faptul că destinul celor doi ingineri avea să se încheie în acelasi an – 1922.

Cercetarea semnificativă a acestei colaborări între Gheorghe Pănculescu și Gustave Eiffel a fost făcută de către Prof. Eugen Stănescu, director adjunct al Muzeului de Istorie și Arheologie din Prahova, România, scrie cunoastelumea.ro. Stănescu a plecat la Paris și a cercetat arhivele Eiffel, unde a dat peste documentul „Communication sur les travaux de la tour de 300 m” menționat și mai sus, care dă credit inovației făcută de Pănculescu și recunoaște rolul său crucial pentru finalizarea turnului.

Referinţe în acest sens apar şi în ziarul prahovean Flamura Prahovei. Un film postat de un inginer francez arată că între proiectele lui Eiffel s-a aflat şi podul de la Ungheni de peste Prut. El arată că, în mai 1990, un milion şi jumătate de români au strigat “Unire” pe podul imaginat şi construit de Eiffel. În ce-l priveşte pe Gheorghe Pănculescu, foarte târziu, din 15 septembrie 2004, o şcoală din Vălenii de Munte datând din 1774 a primit numele de “Şcoala de Arte şi Meserii Gheorghe Pănculescu”, în semn de recunoaștere a geniului inventatorului născut în oraşul lor.

Toate acestea sunt contrazise de profesorul Ion Bocioacă, care a scris o carte despre inginerul Pănculescu. “Sunt 18.038 bare şi 2.5 milioane de nituri. Compania Eiffel a folosit oţelul în tehnologia Puddel”.

CONCLUZIA susei citate este: Turnul Eiffel, a fost categoric realizat după o tehnologie inventată în România de inginerulGheorghe Pănculescu. Cât despre oţelul folosit in construcţia turnului, fabricat la Reşiţa … rămâne încă o controversă înclinată către un răspuns pozitiv, bazându-ne pe declaraţiile majoritare care susţin acest lucru.

Tags: