Președintele interimar al României, Ilie Bolojan, a trimis joi Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012.
Una dintre prevederile contestate de președintele de Ilie Bolojan vizează introducerea unor noi cauze de încetare de drept a contractelor de concesiune, fiind impus un termen de un an pentru a obține autorizația de înființare a sistemului de distribuție a gazelor naturale de la Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Potrivit legii, în lipsa acestei autorizații, contractul încetează.
În egală măsură, soluțiile legislative propuse trebuie să fie corelate cu atribuțiile Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) și cu procedurile desfășurate la nivelul acestei autorități. Potrivit art. 104 alin. (73) nou introdus, constatarea încetării contractului de concesiune în noile cazuri reglementate de legea supusă reexaminării se face de către ANRE care, la solicitarea oricărei părți contractuale, va comunica acest fapt, în scris, în termen de maximum 30 de zile de la solicitare.
Pentru respectarea standardelor de calitate a legii și a principiului securității raporturilor juridice, ar fi trebuit să se stabilească natura juridică a actului emis de ANRE, mecanismele de contestare a acestuia, respectiv dacă noua atribuție a ANRE, în cazul menținerii sale, se exercită din oficiu sau la solicitarea părților, având în vedere că norma în discuție face trimitere doar la comunicarea soluției la cererea oricărei părți.
Luând în considerare domeniul în discuție, apreciem necesară reevaluarea impactului reglementărilor art. II alin. (1) din legea supusă reexaminării și din perspectiva asigurării continuității furnizării de gaze pentru clienții finali în cazul localităților – pentru care extinderea rețelelor de distribuție a fost deja realizată, urmând să fie puse în funcțiune – dar care ar putea fi afectate de încetarea de drept a contractelor de concesiune, cauzată de neîndeplinirea obligației de extindere a sistemului pentru alte localități ale respectivei unități administrativ-teritoriale sau chiar pentru alte unități administrativ-teritoriale aflate într-o asociere, sub forma asociațiilor de dezvoltare intercomunitară. Potrivit art. 106 alin. (3) din Legea nr. 123/2012, modificat prin legea supusă reexaminării, consecința imediată a încetării contractului de concesiune este retragerea licenței de operare pentru unitățile administrativ-teritoriale vizate. În acest context, pentru claritatea reglementării, apreciem necesară și clarificarea sintagmei „retragerea drepturilor și obligațiilor conferite prin licența de operare”, în condițiile în care retragerea operează cu privire la licența de operare, ANRE neputând retrage sau acorda drepturi, acestea fiind efecte juridice ale acordării sau retragerii unei licențe.
Cererea de reexaminare critică, de asemenea, aplicarea noilor prevederi asupra contractelor aflate deja în derulare.
„Având în vedere că efectul noilor soluții legislative se va extinde inclusiv asupra contractelor de concesiune deja încheiate, în condițiile în care părțile și-au asumat o serie de drepturi și obligații într-un context determinat și în considerarea capacității concrete de realizare a obiectivelor concesiunii, noile reguli ar putea afecta securitatea raporturilor juridice”.
El cere clarificări și în privința termenilor „pasivitate” și „dezinteres”, folosiți în textul legii cu referire la firmele care cer autorizații de la ANRE și care nu îndeplinesc condițiile legale de autorizare, „din cauza pasivității sau dezinteresului acestuia privind solicitarea ori din cauza lipsei îndeplinirii condițiilor legale de autorizare”.
„Nu în ultimul rând, este necesară stabilirea cu claritate a sensului sintagmei «din cauza pasivității sau dezinteresului acestuia», astfel încât norma să poată fi aplicată în mod coerent și unitar”, arată comunicatul emis de Cotroceni.
În ceea ce privește termenele instituite de art. II alin. (2) și (3) din lege, apreciem că se impune reanalizarea și clarificarea obligațiilor părților și entităților implicate în procedură, astfel încât să se valorifice efectele ieșirii din pasivitate a concesionarului, independent de culpa sa, ceea ce ar asigura supraviețuirea contractului de concesiune. Astfel, apreciem necesară clarificarea sintagmei „să solicite Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, să obțină aceste autorizații/licențe și să le comunice în copie, concedentului, în termen de 90 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei legi”. Pe de o parte, este necesară clarificarea acestor obligații în cazul unor proceduri aflate în derulare, din perspectiva etapelor acestora și a termenului aplicabil, iar pe de altă parte, posibilitatea îndeplinirii tuturor acestor trei operațiuni în interiorul termenului de 90 de zile, deși obținerea autorizației nu reprezintă un element ce ține exclusiv de voința concesionarului.
De asemenea, în ceea ce privește art. II alin. (3) din legea supusă reexaminării, norma este neclară întrucât cumulând termenul de 30 de zile în care concesionarul are obligația de a solicita un nou acord exprimat prin hotărâre de consiliu local, cu cel de 60 de zile în care consiliul local are posibilitatea să adopte o nouă hotărâre, se ajunge la împlinirea termenului maximal de 90 de zile la care trimite sintagma „în termenul prevăzut de alin. (2)”.
În plus, pentru respectarea cerinței ca legea să fie opera comună a celor două Camere ale Parlamentului, este necesar ca și Senatul, în calitate de primă Cameră competentă, să evalueze oportunitatea modificărilor nou introduse la Camera Deputaților, Cameră decizională.
Totodată, în situația menținerii sancțiunii încetării de drept a contractului, este necesară clarificarea efectelor încetării de drept în raport cu drepturile și obligațiile stabilite în prezent, potrivit contractului-cadru reglementat de Hotărârea Guvernului nr. 209/2019 pentru aprobarea Cadrului general privind regimul juridic al contractelor de concesiune a serviciului de utilitate publică de distribuție a gazelor naturale, procedurile pentru acordarea concesiunilor, conținutul-cadru al caietului de sarcini, prin raportare la restituirea prestațiilor în vederea repunerii părților în situația anterioară.