Prețurile mici, o capcană pentru români. Guvernul pregătește măsuri pentru a combate țepele cu reduceri false

Prețurile mici, o capcană pentru români. Guvernul pregătește măsuri pentru a combate țepele cu reduceri false
Capcanele reducerilor false, combătute de Guvern și ANPC / Foto: Pixabay.com

Reducerile false sunt dintre cele mai comune capcane, atât în mediul online cât și în magazine. De-a lungul timpului, numeroase persoane au căzut în capcana prețului mai mic, crezând că vor face „o afacere” dacă achiziționează ceva în perioada de „soldare”. Capcanele reducerilor sunt numeroase, iar Executivul pregătește o serie de măsuri pentru a combate eventualele țepe pe care și le pot lua românii.

Deși sunt obligați să arate prețul de la care s-a realizat reducerea, nu de puține ori au fost semnalate, cel puțin în mediul online, creșteri fictive de preț, peste care s-a aplicat o reducere ce „scădea” prețul produsului. Problema, în acest caz, o reprezenta faptul că odată ce prețul fusese umflat și aplicată reducere, clientul ajunge să plătească tot valorea inițială, fără ca „reducere” să fie aplicată în vreun fel.

Acest lucru a fost semnalat, în mai multe rânduri, în ultimii ani, și de Black Friday, când numeroși cumpărători care au urmărit produsele pe care doreau să le achiziționeze la promoție s-au trezit că, de fapt, obiectul nu avea partea de nicio reducere, fiind vîând la un preț „promoțional”, dar cu aceeași bani pe care i-ai fi plătit și inițial.

Guvernul pregătește noi măsuri în lupta cu reducerile false

Potrivit Profit.ro, Executivul pregătește o serie de norme legislative, prin care comercianții vor fi obligați să afișeze prețul de la care se realizează reducere.

Cel mai important, este faptul că prețul afișat trebuie să fie cel al produsului din ultimele 30 de zile până la momentul promoției și cu 10 zile înainte, în cazul produselor perisabile.

Prețul afișat de comerciant, la aplicarea reducerii, trebuie să fie cel mai mic din cele aplicate în cele 30 de zile, mai notează sursa citată mai sus. Totuși, dacă prețul a fost redus treptat în perioada celor 30 de zile, atunci cel de la raft, la care se va aplica promoția, va fi prețul inițial.

ANPC, măsuri împotriva țepelor cu prețuri mici și a reducerilor false

Propunerea a venit și din partea ANPC, în primăvara acestui an, când au anunțat că intenionează să elimine reducerile false. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor își propune să elimine reclamele înșelătoare cu privire la „reduceri”.

Prin noile reguli, prezentate în primăvară de către ANPC se numără obligativitatea magazinelor de a afișa lângă reducerile de preț, tariful cel mai scăzut al produsului respectiv în utlimele 30 de zile.

Conform Hotărârii propuse de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), magazinele vor fi obligate, prin lege, să afişeze la reducerile de preţ care a fost cel mai scăzut preţ din ultimele 30 de zile înainte de ofertă, scopul Hotărârii fiind să ofere clienţilor o armă împotriva ofertelor înşelătoare.

Orice notificare de reducere a preţului trebuie să indice clar preţul aplicat anterior de comerciant (preţul anterior).

Preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de comerciant în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preţ, astfel încât consumatoul să poată identifica în mod clar reducerea”, a transmis ANPC prin intermediul unui comunicat, în luna martie a acestui an.

Proiectul introduce un articol nou în H.G. nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare privind informaţiile pentru consumatori legate de reducerile de preţ.