Transportatorii rutieri au transmis un semnal de alarmă după ce o nouă companie de pe piața asigurărilor este în pragul falimentului. După ce Euroins a pierdut autorizația de funcționare ca urmar a deciziei ASF, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) îşi manifestă îngrijorarea în ceea ce priveşte destabilizarea pieţei RCA.
„Atragem atenţia că este nevoie rapid de continuarea dialogului şi identificarea soluţiilor pe termen scurt, astfel încât operatorii de transport rutier deja afectaţi de o scădere accentuată a volumelor de mărfuri şi de o presiune în creştere asupra tarifelor de transport, să nu fie din nou supuşi unui şoc financiar ca urmare a acestei noi evoluţii negative din piaţa de asigurări. Riscul iminent este ca mulţi operatori de transport să fie serios afectaţi, ajungându-se la imposibilitatea de a-şi continua activitatea sau chiar la închiderea companiilor. Astfel, se va accentua tendinţa de scădere a parcului auto licenţiat de peste 3,5 tone, înregistrându-se o scădere de circa 5% recent, pentru prima dată din 2009”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Transportatorii solicită ASF şi BAAR – Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România – să ia măsuri urgente şi să modifice „Politicile şi procedurile BAAR pentru gestionarea asigurărilor RCA aplicabile asiguratului cu risc ridicat”, pentru a permite unui asigurat cu risc ridicat să se adreseze la BAAR prezentând doar o ofertă de la un asigurator şi BAAR să repartizeze în aceeaşi zi asiguratul cu risc către un asigurator.
„Considerăm că astfel, prin reducerea timpului de răspuns din partea BAAR de la 20 de zile la o zi, se va fluidiza şi procesul de întocmire a unor poliţe noi şi se va evita un eventual blocaj al pieţei RCA, precum şi o eventuală creştere nejustificată a primelor RCA în acest context de criză”, susţin reprezentanţii UNTRR, într-un comunicat.
Având în vedere că nu se cunoaşte cât timp vor fi valabile poliţele RCA emise de Euroins, UNTRR este alături de transportatorii rutieri pentru a identifica soluţii imediate ce vor fi prezentate autorităţilor şi societăţilor de asigurare pentru a permite operatorilor de transport să încheie, în continuare, poliţe RCA în condiţii rezonabile şi pentru a evita deteriorarea şi mai accentuată a situaţiei actuale de pe piaţa RCA.
Nu în ultimul rând, UNTRR solicită ASF verificarea validităţii contractelor de reasigurare ale tuturor firmelor de asigurare autorizate în prezent să emită poliţe RCA.
„De asemenea, solicităm ca ASF să (re)verifice dacă firmele de asigurări au rezerve de daune, rezerve de prime şi dacă deţin fonduri proprii prin care să acopere cerinţa minimă de capital (MCR) şi dacă deţin capitalul de solvabilitate declarat (SCR). Urmare a acestor verificări, solicităm ca ASF să informeze piaţa asupra aspectelor identificate”, se mai arată în comunicatul UNTRR.
Ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, a declarat vineri seara într-o intervenție pentru B1 TV că Guvernul va lua măsuri în cursul săptămânii viitoare pentru a proteja consumatorii în fața unei eventuale creșteri de prețuri la polițele RCA după ce ASF a retras autorizația de funcționare pentru Euroins.
Acesta a subliniat că în cazul unei plafonări a prețurilor tarifele vor fi mai mici decât cele anunțate de ASF și o opțiune vizează stabilirea unor tarife echivalente cu cele din august 2022:
ASF a ascultat recomandările pe care le-am dat zilele trecute când am cerut ca în niciun caz soluțiile cu care se va veni să nu fie la nivelul tarifelor de referință recent publicate, cele care ne-au revoltat pe toți. Dacă va fi o intervenție în piața asigurărilor va fi la un nivel a unor tarife mai mici echivalente anului 2022. Urmează să se stabilească la ce perioadă se raportează, august, martie…trebuie să vină ASF cu o analiză de piață și să propună soluții. Guvernul va proteja consumatorii”.