Un elev din Târgu Jiu, Gorj, care a fost lăsat repetent, a reușit să obțină anularea deciziei în instanță. Avocatul său a demonstrat că școlarul nu a putut participa la lecțiile online din pandemie deoarece nu era familiarizat cu tehnologia, iar colegii și profesorii nu l-au ajutat, deși el a cerut acest lucru. Problema e că, între timp, elevul în cauză a repetat deja clasa a V-a și a absolvit-o și pe a VI-a, așa că acum școala dată în judecată nu prea știe cum ar putea pune în aplicare decizia judecătorească.
În vara anului 2020, la finalul primului an școlar marcat de pandemie, o familie din Gorj a dat în judecată Școala „Alexandru Ștefulescu” din Târgu Jiu, Inspectoratul Școlar și Ministerul Educației, pentru că fiul de 11 ani a fost lăsat repetent la finalul clasei a V-a, fiindu-i astfel încălcat dreptul la educație.
Părinții au demonstrat în instanță, cu capturi de ecran, că fiul lor a cerut ajutor colegilor și profesorilor pentru că nu știa să folosească aplicațiile online, dar a fost ignorat.
Inițial, tatăl a depus o contestație la Inspectoratul Școlar Gorj, dar acesta a dat dreptate școlii, argumentând că profesorii au încheiat mediile în baza notelor avute în catalog până la suspendarea cursurilor.
Cum era corigent pe primul semestru la trei discipline – matematică, limba română și limba engleză – iar primele note obținute în al doilea semestru, până la închiderea școlilor, au fost tot mici, elevul a fost declarat repetent.
Tatăl a considerat că băiatului i s-a făcut o nedreptate pentru că e de etnie romă, așa că s-a adresat instanței, informează Libertatea.
Ministerul Educației a cerut să fie scos din proces, pe motiv că „obligaţiile ministerului sunt generale”, iar judecătorii au admis cererea.
Reprezentanții Inspectoratului Școlar și cei ai unității de învățământ au susținut că elevul a rămas repetent, deși profesorii „au depus toate eforturile ca acesta să-şi corecteze situaţia şcolară”, iar familia nu s-a interesat de situația elevului.
Tribunalul Gorj a dat câștig de cauză familiei și a admis în parte acțiunea, dispunând anularea situației școlare la cele trei discipline la care elevul a fost declarat repetent și reevaluarea acestuia. Judecătorii au motivat că unitatea școlară nu a elaborat nicio regulă privitoare la identificarea elevilor aflați în situații speciale.
Hotărârea instanței a fost contestată, dar judecătorii Tribunalului Gorj i-au dat câștig de cauză pentru a doua oară elevulului. Inspectoratul și școala au contestat din nou decizia, procesul ajungând pe rolul Curții de Apel Craiova. Dosarul a fost soluționat definitiv pe 5 iulie. Instanța de apel a menținut hotărârea tribunalului, arătând că „imposibilitatea valorificării activităţii online nu s-a datorat reclamantului, ci unităţii şcolare pârâte”.
Problema este că între timp copilul a repetat deja clasa a V-a și a absolvit-o și pe a VI-a, așa că repetenția, deși anulată de instanță, și-a produs efectele.
Inspectorul școlar Mircea Ionuț Catrina, purtător de cuvânt al ISJ Gorj, a declarat pentru Libertatea că unitatea de învățământ „a luat act” de decizia definitivă a instanței: „S-au anulat corigențele și repetenția, dar situația elevului rămâne neschimbată. Se va transmite adresă reprezentantului legal. Vedem ce va fi mai departe”.