Calea ferată Deva – Brad din munții Metaliferi, ruinată complet. Autoritățile au vrut-o traseu turistic (VIDEO)

Calea ferată Deva - Brad din munții Metaliferi, ruinată complet. Autoritățile au vrut-o traseu turistic (VIDEO)
Sursa Foto: Captură Video/ YT/ Virtual Press

Calea ferată Deva – Brad a fost începută în 1939 ca parte a unei legături strategice și a fost inaugurată în 11 decembrie 1987. Întregul traseu avea 6 stații și halte, 82 de poduri și podețe, 4 tuneluri și 14 viaducte înălțate la peste 25 de metri deasupra unor prăpăstii.

Se pare că aceasta a funcționat doar un deceniu și din cauza unor alunecări de teren, culminând cu cea din 1997, statul român a luat decizia de a dezafecta această rută.

Astfel, atât refacerea căii ferate, cât și transformarea traseului într-unul turistic au rămas doar amăgiri pentru localnicii satelor din Munții Metaliferi, potrivit Ziarul Hunedoreanului.

Povestea tristă a căii ferate din munții Metaliferi

Lucrările la calea ferată Deva -Brad au început la sfârșitul anilor ’30, iar jumătate de secol mai târziu, pe 12 decembrie 1987, tronsonul feroviar a fost inaugurat de Nicolae Ceaușescu, aflat în primul tren care a circulat vreodată pe întregul traseu de 36 de kilometri.

Un deceniu mai târziu, în primăvara anului 1997, o alunecare de teren în apropierea viaductului Peștera i-a pecetluit soarta. În anii următori, cea mai mare parte a căii ferate a fost dezafectată, cu excepția sectorului între Deva și Chișcădaga, pe care circulă uneori trenurile de marfă.

Curtea Constituțională a României a decis că proiectul de lege pentru transmiterea terenurilor aferente căii ferate Deva – Brad în administrarea municipiului Brad și a comunelor Șoimuș, Luncoiu de Jos, Vălișoara și Băița, aflate pe traseul acesteia, este neconstituțional.

Totodată, politicienii locali au denunțat decizia CCR, susținând că ea împiedică administrațiile locale să acceseze fonduri europene pentru transformarea vechiului traseu feroviar în unul turistic.

Mai mult, prefectura județului Hunedoara a transmis un memoriu către Ministerul Transporturilor, în care a cerut soluții pentru ca terasamentul și construcțiile fostei căi ferate să poată fi incluse în proiectele plănuite de administrațiile localităților traversate de aceasta.

„Potrivit precizărilor din documentul trimis de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, trecerea terenurilor aferente liniei feroviare Păuliș Lunca – Brad (dezafectată) din domeniul public al statului în domeniul public al localităților hunedorene Brad, Luncoiu de Jos, Șoimuș, Băița și Vălișoara va putea fi realizată după întocmirea unor documentații de către autoritățile din cele cinci localități care intenționează introducerea în circuitul turistic a căii ferate dezafectate”, a arătat Prefectura județului Hunedoara.

Calea ferată Deva-Brad, abandonată de 25 de ani

Calea ferată Deva-Brad, scoasă din funcțiune în 1997, era privită ca un viitor traseu turistic, însă planurile autorităților locale au fost zădărnicite de Curtea Constituțională a României (CCR).

Administrațiile locale au nevoie de documentații cadastrale și evaluări ale terenurilor și clădirilor cuprinse în traseul fostei căi ferate, pentru care solicită trecerea din domeniul public al statului român și din concesiunea CFR în domeniul public al comunelor și orașului Brad.

Se pare că unele dintre clădirile și terenurile fostei căi ferate au fost închiriate de CFR. Demersurile birocratice vor întârzia astfel realizarea unor investiții ca pistele de biciclete și amenajarea unor trasee turistice anunțate de autoritățile din Hunedoara, notează adevarul.ro.

Pe restul traseului spre Brad, călătorii care se plimbă pe vechiul terasament pot vedea rămășițele vechilor viaducte, tunelurile și podurile care străbat munții și văile adânci ale acestora.

Urmăriți B1TV.ro și pe
Ultima oră