Decizia ANPC ca, atât magazinele fizice, cât și cele online, să afișeze lângă preț și adaosul comercial a stârnit un val de controverse. În timp ce clienții laudă inițiativa, comercianții se declară se plâng de costurile pe care le implică o astfel de măsură. Ordinul ANPC a fost republicat în transparenţă.
Clasicele etichete de la raft ar putea suferi modificări dacă adaosul comercial va fi obligatoriu de afișat pentru fiecare produs, alături de preț. În acest caz, adaosul trebuie să fie trecut cu aceleaşi scris ca cel folosit la evidenţierea preţului produsului. Măsura nu se va aplica doar în magazinele fizice, ci şi în cele online, potrivit Observator News.
„M-am gândit că ar fi bine să trecem şi cheltuielile pe care le avem lună de lună. Dacă tot suntem transparenţi cu adaosul, să fim transparenţi şi cu impozitul pe profit, şi cu TVA-ul, cu chiria. Şi salarii. Noi avem produse care au adaos de la 30%, până la 50%. Un produs care se află pe vitrina verticală şi consumă curent va avea un adaos mai mare, un produs care se află la raft are un adaos mai mic”, a spus Ştefania Grama, proprietar băcănie.
„Adaosul comercial e un element esenţial al strategiei fiecărui retailer. Obligaţia de a-l dezvălui afectează concurenţa. De ce farma nu e obligată să aplice metoda asta? Oare nu e de interesul consumatorilor să ştie care e adaosul comercial la aspirină? Ce adaos are vânzătorul nostru de energie electrică”, a explicat Feliciu Paraschiv, asociaţia comercianţilor mici şi mijlocii
Producătorii si comerciantii din pieţe sunt de părere că, odată introdusă, măsura va fi în avantajul lor.
„Aş fi de acord dacă şi supermarketurile şi-ar pune adaosurile. N-ar avea ce să ne strice, că în pieţe nu sunt adaosurile atât de mari ca în supermarket. Am avut roşii, Olanda, la noi erau 25 de lei. În supermarket era 40. Cam asta-i diferenţa”, ne mărturiseşte Elisabeta, proprietara unui tarabe dintr-o piață piaţă.
Şi clienţii s-au arătat interesați de această posibilită obligativitate, vrând să știe cât de mult profită comercianţii de pe urma lor.
„Este foarte important să cunoaştem acest adaos comercial. Pentru a putea face comparaţii. Problema este că acest adaos este împărţit pe mai multe etape, între momentul în care este realizat un produs. De exemplu, cartofii din câmp realizaţi de fermier şi ajunge acest cartof în centrul Bucureştiului. Fiecare din aceste etape are propriul adaos”, precizează Cristi Păun, profesor de economie.
Ordinul ANPC este publicat în transparenţă şi intră în vigoare în 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.