Elevii din clasele primare ar trebui să știe să salveze poze, informații și adrese web pe dispozitive portabile, cu sprijinul adulților, începând din toamnă. Proiect de cadru pentru competențe digitale

Elevii din clasele primare ar trebui să știe să salveze poze, informații și adrese web pe dispozitive portabile, cu sprijinul adulților, începând din toamnă. Proiect de cadru pentru competențe digitale
Sursa foto: Pixabay

Ministerul Educației a lansat în consultare publică proiectul de ordin privind aprobarea cadrului de competențe digitale pentru elevi, iar acesta prevede că, din anul școlar 2024-2025, copiii din clasele primare ar trebui să știe să salveze poze, informații și adrese web pe dispozitive portabile, cu sprijinul adultului, potrivi Edupedu.ro.

Carul de competențe digitale a fost realizat și cu sprijinul Băncii Mondiale

Ministerul Educației menționează, în proiect, că acest cadru de competențe digitale va fi cuprins în profilurile de competență ale elevilor din învățământul preuniversitar începând cu anul școlar 2024-2025.

„La dezvoltarea cadrului de competențe digitale pentru elevi au participat specialiști din cadrul Ministerului Educației, inspectoratelor școlare județene, caselor corpului didactic, universităților, precum și reprezentanți ai industriei IT din România. Acest grup de lucru a beneficiat și de suportul reprezentanților Băncii Mondiale”, afirmă Ministerul Educației într-o informare cu privire la proiect.

Ce competențe digitale ar trebui să aibă elevii de clasă primară, din toamnă, conform proiectului

  • Explorarea unor contexte familiare de interacțiune cu dispozitive și aplicații digitale pentru utilizarea cu încredere a acestora. Cunoașterea funcțiilor de bază și înțelegerea unor date digitale simple (de exemplu, text, imagine, video).
  • Identificarea de asemănări și deosebiri între obiecte din lumea reală și obiecte virtuale. Explorarea avantajelor și limitărilor activităților de învățare organizate tradițional față de cele care se desfășoară într-o clasă virtuală.
  • Identificarea, cu sprijin din partea unui adult, a ariilor în care propriile competențe digitale trebuie îmbunătățite. Formularea de argumente pentru dezvoltarea competențelor digitale personale
  • Identificarea unor nevoi personale de informare. Căutarea și accesarea de date, informații și conținut în mediile digitale, cu sprijinul adultului. Aplicarea unor strategii simple de căutare.
  • Aplicarea unor criterii simple în alegerea surselor de date, a informațiilor și a conținutului digital, cu sprijinul adultului.
  • Salvarea conținutului digital (de exemplu, poze, informații, adrese web) pe dispozitive portabile, cu sprijinul adultului. Identificarea conținutului digital pe diverse medii de stocare digitale (de exemplu, regăsirea unui film pe o platformă video publică, identificarea unei adrese favorite salvate în propriul dispozitiv), cu sprijinul adultului.
  • Utilizarea, cu sprijinul adultului, a tehnologiilor digitale și a mijloacelor de comunicare simple (de exemplu, mesagerie telefonică, rețele de socializare etc.), adecvate pentru un context dat, în scopul interacțiunii cu alții.
  • Verificarea propriei identități digitale (de exemplu, acces la contul de pe platforma de învățare a școlii pe baza numelui de utilizator și a parolei).
  • Exprimarea prin mijloace digitale și editarea de conținut digital în diferite formate. Exprimarea prin mijloace digitale.
  • Modificarea/îmbunătățirea unor resurse digitale existente (de exemplu, desene, text, filme, blocuri grafice), cu sprijinul adultului.
  • Înțelegerea drepturilor de autor și a licențelor și respectarea acestora, cu sprijinul adultului.
  • Înțelegerea modului de funcționare de bază a dispozitivelor digitale bazată pe executarea unor secvențe de cod. Înțelegerea, dezvoltarea și depanarea unor secvențe de programe foarte simple realizate cu blocuri grafice (de exemplu, care să permită deplasarea unor personaje pe ecran, afișarea unor mesaje), cu sprijinul adultului.
  • Identificarea unor modalități simple de protejare a dispozitivelor și a conținutului digital, cu sprijinul adultului. Cunoașterea riscurilor și a amenințărilor întâlnite frecvent în mediile digitale, precum și aplicarea unor măsuri de siguranță și securitate, cu sprijinul adultului.
  • Cunoașterea unor riscuri legate de utilizarea datelor cu caracter personal în mediile digitale. Aplicarea unor măsuri simple pentru protejarea datelor cu caracter personal în mediile digitale (de exemplu, adresă, e-mail, număr de telefon), cu sprijinul adultului.
  • Înțelegerea riscurilor pe care utilizarea inadecvată a dispozitivelor și a aplicațiilor digitale le poate avea pentru propria sănătate și bunăstare fizică și psihică. Aplicarea unor măsuri preventive de bază în utilizarea tehnologiilor digitale, pentru protejarea sănătății și bunăstării fizice și psihice (de exemplu, durata utilizării, poziția corpului, soft de monitorizare/filtrare, condiții și reguli specifice), cu sprijinul adultului. Recunoașterea unor forme de hărțuire cibernetică și cunoașterea unor moduri de a le semnala către adulți.
  • Înțelegerea impactului tehnologiilor digitale asupra mediului înconjurător apropiat;
Urmăriți B1TV.ro și pe
`
Ultima oră
16:54 - Mircea Fechet, la Slobozia Conachi: Inundațiile nu pot fi evitate, însă putem limita pagubele / Cu astfel de fenomene de ne vom întâlni tot mai des și la o intensitate din ce în ce mai mare. N-ar fi trebuit să se întâmple decât o dată la 100 de ani (VIDEO)
16:33 - Elena Lasconi: Condoleanțe familiilor care au pierdut pe cineva drag în inundațiile devastatoare din estul țării. Suntem pregătiți să le oferim cetățenilor și autorităților tot ajutorul de care au nevoie
16:19 - Nicolae Ciucă: Sunt alături de oamenii din comunitățile afectate de inundații. Ministrul Afacerilor Interne mi-a confirmat că autoritățile locale și ISU acționează cu toată forța pentru a salva și proteja oamenii
15:57 - 866 de locuri de cazare, alocate de primăria Galați pentru sinistrați. Guvernul pregătește finanțarea din fondul de rezervă
15:35 - Ministerul Sănătăţii, recomandări pentru populaţie: Preveniţi contaminarea apei și a alimentelor
15:20 - Alerta sanitară în Bulgaria: Primul caz de holeră înregistrat din ultimul secol
14:37 - Mircea Geoană: Sunt alături de familiile care au suferit pierderi ireparabile în inundațiile din estul țării
14:22 - Klaus Iohannis: Condoleanţe familiilor îndoliate. Echipele de salvare au mobilizat toate resursele disponibile pentru a interveni rapid și eficient
13:52 - Ministrul de Interne revizuiește bilanțul victimelor decedate în urma inundațiilor: Avem 4, nu 5 victime confirmate
13:07 - DSU: Cinci decese confirmate în urma inundațiilor de la Galați