Manualele școlare care, în teorie, sunt instrumente de învăţare, în practică, sunt mai degrabă obstacole pentru elevii români. Într-o serie de studii realizate recent, cercetătorii în lingvistică de la Universitatea de Vest din Timişoara, au descris cărțile școlare ca fiind „haotice, fără logică, cu prea multe cuvinte şi prea puţină claritate”. Calitatea manualele ar putea fi şi una dintre explicaţiile pentru rezultatele dezastruoase de la testările PISA sau de la examenele naționale, spun specialiştii.
„Produsul a doua numere întregi este un număr întreg egal cu produsul modulelor celor două numere întregi precedat de semnul plus, dacă cele două numere întregi sunt nenule şi au acelaşi semn”, este una dintre definițiile din manualele elevilor.
Definiția, așa cum este ea formulată, poate fi găsită într-un manual de matematică de clasa a VI-a. În încercarea de a o rescrie pe înțelesul copiilor, cercetătorii de la Universitatea de Vest au obținut următoarea variantă: „Dacă înmulţim două numere întregi care au acelaşi semn, rezultatul este pozitiv şi se obţin în mulţimi valorile lor absolute”, potrivit Observator News.
Specialiştii în lingvistică de la Timişoara au analizat, într-o serie de studii, toate manualele școlare de pe platforma Ministerului Educației, pentru elevii din ciclurile primar, gimnazial și liceal. Asta după ce au constatat că studenţii universității lor au mari probleme de scriere şi înţelegere a cerinţelor.
„Am găsit din punct de vedere lingvistic ceea ce constată fiecare părinte şi cadru didactic: un haos generalizat pe lângă textul extrem de încărcat mai există căsuţe informative, mai există imagini, mai există schiţe care nu au de-a face cu înţelesul textului”, a declarat Mădălina Chitez, cercetător principal UVT.
Experții au analizat și abecedarele. Dacă renumitul Abecedar, folosit de majoritatea adulților de astăzi în primii ani de școală, conținea aproximativ 6.000 de cuvinte repartizate pe 135 de pagini, manualele actuale includ între 18.000 și 25.000 de cuvinte, ajungând la o densitate de până la 173 de cuvinte pe pagină. Aceasta reprezintă o creștere de 309% comparativ cu edițiile mai vechi.
„Alegerea manualului nu e cea mai simplă muncă, pentru că ele trebuie evident analizate, textele nu le simţim întotdeauna cele mai potrivite nu ştiu dacă e neapărat problema formulării, cât problema apare la lipsa cunoaşterii termenilor”, a declarat Adelina Bătăneaț, profesor de Limba și Literatura Română.
„Nu stiu eu ca părinte de unde mă uit, de sus în jos sau de la stânga la dreapta. E multă, e foarte multă informaţie”, a spus un părinte.
De asemenea, cercetătorii de la Universitatea de Vest din Timișoara susțin că există o legatură directă între rezultatele la examenele naționale și testările PISA și felul în care sunt concepute manualele elevilor.