Meta Platforms Inc. a permis unei rețele de pagini de Facebook să posteze peste 4.100 de reclame politice în care este atacată candidata pro-europeană de la alegerile prezidențiale din România, Elena Lasconi, și sunt promovate figuri de extremă dreapta, inclusiv Călin Georgescu, potrivit Bloomberg, transmite yahoo!news.
Campania s-a desfășurat pe 25 de pagini de Facebook aparent separate pentru entități ale căror site-uri web partajează infrastructura de găzduire, publicitate și e-mail, indicând un efort organizat de influențare a alegerilor, arată un raport realizat de către grupurile de cercetare a amenințărilor digitale Reset Tech și Tech First. Este neclar cine se află în spatele rețelei, care a promovat postări politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli de publicitate de până la 264.909 de euro.
Victoria șocată a lui Călin Georgescu din primul tur al alegerilor prezidențiale – alegeri anulate între timp – a pus rolul companiilor de social media sub un control intens. Autoritățile s-au concentrat pe TikTok al ByteDance, platformă pe care o acuză că a oferit „expunere masivă și tratament preferențial” pentru un candidat naționalist prea puțin cunoscut anterior. Totuși, raportul realizat de Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de a influența deznodământul alegerilor.
„Deși a fost în centrul atenției rolul TikTok în amplificarea dezinformării din timpul campaniei electorale din România, noi probe arată că platformele Meta Facebook și Instagram au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și narațiuni polarizante”, se susține în raport.
Reclamele respective îl descriau pe Călin Georgescu – care a declarat zero cheltuieli în campanie – ca fiind un „președinte patriot” care va apăra națiunea în fața sistemului politic. În schimb, Elena Lasconi era descrisă drept „diavol” și marionetă a Occidentului, în timp ce Klaus Iohannis era numit „dictator” pentru susținerea liderului USR. În unele dintre reclame era promovat și George Simion.
Cercetătorii estimează că reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori începând cu luna august, folosind cifrele dezvăluite în Ad Library.