Marilen Pirtea (PNL Timiș), vicepreședintele Camerei Deputaților, trage un semnal de alarmă asupra reducerii populației de copii cu vârste de până la patru ani, care a scăzut la aproape jumătate într-un sfert de secol, și pledează pentru „o relație partenerială permanentă între sistemul public de învățământ și liderii economiei reale, alături de cei din administrație”, relatează Agerpres.
Liberalul consideră că astfel s-ar putea găsi „soluții globale și eficiente pentru reducerea vulnerabilității școlare, devenită azi critică pentru noi, ca țară”.
Pirtea reamintește că numărul copiilor din categoria de vârstă 0-4 ani a scăzut de la 1,8 milioane în 1990, la 952.000 în 2016, conducând astfel la o reducere treptată a efectivelor de preșcolari și școlari, precum și a numărului de unități de învățământ.
„Populaţia cu vârste cuprinse între 0-4 ani a scăzut de la 1.811,4 mii, în 1990, la 952 mii în anul 2016, ceea ce reprezintă o scădere cu peste 47%, un regres abrupt, care va impacta toate segmentele de vârste. Raportul publicat în noiembrie 2018 de Curtea de Conturi a României cu privire la ‘Auditul performanţei privind finanţarea învăţământului preuniversitar’ confirmă că ‘Ţara în care populaţia de 0-4 ani s-a redus aproape la jumătate într-un sfert de secol are un viitor sumbru referitor la existenţa şi păstrarea identităţii naţionale”, a explicat vicepreședintele Camerei Deputaților, potrivit sursei citate.
Demintarul avertizează că efectele acestei scăderi dramatice se vor propaga eșalonat în toate grupele de vârstă, ceea ce va conduce la reducerea treptată a efectivelor de elevi din grădinițe și școli, dar și la scăderea numărului de grădinițe și școli.
„Raportul Curţii de Conturi menţionează că, în paralel cu scăderea numărului copiilor din grădiniţe, s-a redus şi numărul grădiniţelor, de la 1697 (în anul şcolar 2009/2010) la 1.205 grădiniţe (în anul şcolar 2014/2015). La fel şi în cazul numărului şcolilor primare şi gimnaziale, diminuarea este semnificativă, de la 4.623 unităţi în anul şcolar 2009/2010, la 4.050 unităţi în anul şcolar 2014/2015, o evoluţie negativă indicativă pentru regresul accentuat în sistemul nostru de învăţământ”, a subliniat Marilen Pirtea pentru aceeași sursă.
Nu în ultimul rând, scrie sursa citată, liberalul spune că un exemplu tipic de intervenţie practică, pornită prin iniţiativa unui reprezentant al mediului economic privat, este cel dat prin proiectul prin care companiilor româneşti de succes li se propune „să adopte” şcoli. Astfel, se dezvoltă o relaţie partenerială directă între mediul de afaceri şi instituţiile de învăţământ.
„Această iniţiativă, propusă de doamna Măriuca Talpeş, cofondatoarea unei companii (…), îşi propune să contribuie la evoluţia pozitivă a învăţământului din România, astfel încât acesta să se repoziţioneze în Top 10 european, până în 2035. Proiectul este un exemplu concret de implicare publică a liderilor economici din România pentru a concepe soluţii globale în sprijinul reţelei publice de învăţământ”, mai spune vicepreşedintele Camerei Deputaţilor.