INSP a prezentat propunerile de măsuri aplicabile din 15 mai, când starea de urgență va fi înlocuită de starea de alertă. Prevederi pentru biserici, școli, hoteluri, angajatori, angajați și saloanele de îngrijire (DOCUMENT)

INSP a prezentat propunerile de măsuri aplicabile din 15 mai, când starea de urgență va fi înlocuită de starea de alertă. Prevederi pentru biserici, școli, hoteluri, angajatori, angajați și saloanele de îngrijire (DOCUMENT)
Foto: Hepta

Institutul Național de Sănătate Publică a prezentat propunerile de măsuri, ce ar putea fi aplicate din 15 mai, când starea de urgență din România va fi înlocuită de starea de alertă. Documentul publicat de INSP în transparență decizională prevede posibile reglementări pentru angajați, angajatori, serviciile de îngrijire personală, activitățile din cabinetele stomatologice și din unitățile sanitare non-COVID, elevii din clasele terminale, lăcașuride cult și hoteluri. Cât despre libertatea de circulație, președintele Iohannis a oferit deja o serie de indicii.

Vezi aici lista integrală cu propunerile de măsuri

Posibile măsuri pentru biserici

Spre exemplu, potrivit propunerilor, „accesul persoanelor în lăcașurile de cult va fi permis numai cu respectarea precauțiunilor universal valabile pentru limitarea răspândirii infecției cu virusul SARS-COV-2.Accesul persoanelor în lăcașul de cult se va face limitat, cu respectarea unei suprafeţe de 8 mp per persoană. Atât personalul care deservește lăcașul de cult, cât și persoanele care intră în lăcașul de cult vor purta mască. Pentru a oferi o protecție eficace, masca trebuie să acopere gura și nasul. Persoanele își vor dezinfecta mâinile cu dezinfectat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziție la intrarea în lăcașul de cult. La intrarea în lăcașul de cult se va efectua un triaj observațional și nu se va permite accesul persoanelor prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree).Se vor plasa la loc vizibil anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces în lacaș”.

Ce se întâmplă cu elevii din anii terminali

În cazul elevilor din anii terminali, potrivit aceluiași set de propuneri, „activitatea de pregătire se va organiza pe grupe care vor cuprinde cel mult 10 elevi și va dura nu mai mult de 3 ore, cu pauză de cel puțin 10 de minute la fiecare oră, pentru aerisirea încăperilor. La activitățile de pregătire este interzisă participarea elevilor și a personalului didactic sau auxiliar care suferă de afecțiuni cronice, locuiesc împreună cu persoane ce suferă de astfel de afecțiuni sau persoane cu vârsta de peste 65 de ani. Elevii prevăzuți la punctul 2 vor benefica de o formă de pregătire alternativă. Pauzele se vor programa astfel încât simultan să nu fie în pauză mai mult de 2 grupe de maxim 10 elevi fiecare. Înainte de începerea activităților de pregătire/examinare, în spațiile unde acestea urmează a se desfășura, se va realiza dezinfecția suprafețelor cu substanțe biocide pe bază de clor sau alcool, urmată de aerisirea încăperii pentru o perioadă de cel puțin 30 de minute. Accesul în interiorul școlii se va realiza doar după dezinfecția mâinilor, verificarea temperaturii (care nu trebuie să depășească 370 ) și sub rezerva absenței simptomelor virozelor respiratorii. Pe toată durata activităților desfășurate în școală, atât elevii cât și profesorii vor purta mască medicală simplă sau mască nemedicală din diverse materiale textile, iar elevii vor fi așezați în bănci astfel încât să aibă cel puțin un loc liber în stânga și dreapta și un rând liber în față și spate. Eliminarea măștilor purtate de elevi și profesori se va realiza în locuri special destinate. Activitatea de examinare se va desfășura cu respectarea tuturor măsurilor mai sus prezentate, fără a fi obligatorie acordarea pauzelor”.

Măsuri sporite pentru angajați și angajatori

Dacă propunerile intră în vigoare, angajații vor respecta mai multe măsuri de protecție universal valabile: portul obligatoriu al măștii, care trebuie să acopere atât gura, cât și nasul pentru o protecție eficientă; izolarea la domiciliu în cazul în care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie, mai exact tuse, strănut, rinoree, febră și stare generală alterată; izolarea la domiciliu în cazul în care a venit în contact cu un caz suspect sau confirmat de COVID-19; spălatul pe mâini și evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.

De partea cealaltă, angajatorii vor asigura: „programul de lucru decalat pentru a evita aglomerările la intrare sau ieșire din incintă și pentru a limita numărul de angajați prezenți în același timp în aceeași incintă; triajul observațional al angajaților și nu vor permite prezența la locul de muncă al persoanelor care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, stănut, rinoree, febră, stare gnerală alterată);termometrizarea zilnic, la intrarea în tura de serviciu – angajații cu temperatura peste 37 C vor fi trimiși acasă cu indicaţie de consultare a medicului de familie; vor asigura o distanță de minimum 1,5 m între angajații care lucrează la birouri orientate față-spate și spate-spate; pentru birourile orientate față-față vor asigura separarea acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu solutii pe bază de alcool; dezinfecția suprafețelor de lucru la începerea serviciului și apoi o dată la 4 ore; acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței fizice de minimum 2 m; aerisirea periodică a încăperilor; în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se efectua nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului”.

Cum ar putea arăta viața în hoteluri după 15 mai

Cât despre hoteluri, ele vor putea oferi cazare, însă nu în scopuri turistice,ci pentru motive precum deplasări în interes profesional, mentenanță, etc., în vederea protejării starii de sănătate a populației. Printre altele, se recomandă ca „echipa de management ar trebui să dezvolte un plan de acțiune adaptat situației și să-l pună în aplicare în conformitate cu recomandările autorităților locale și naționale de sănătate publică, având ca scop prevenirea cazurilor, gestionarea eficientă a cazurilor, și atenuarea impactului în rândul clienților și al personalului”, dar și camembru al personalului trebuie să respecte cu strictețe măsurile de bază pentru protejarea împotriva COVID-19, cum ar fi igiena mâinilor, distanțarea fizică, evitarea atingerii ochilor, nasului și a gurii, respectarea igienei respiratorii, și respectarea recomandărilor de a rămâne acasă și de a solicita asistență medicală, dacă au simptome specifice bolii”.