Costurile pe care le suportă fermierii români pentru transportul cerealelor sunt de două ori mai mari față de perioada de dinaintea războiului din Ucraina, a declarat expertul Cezar Gheorghe pentru G4Media, precizând că în Portul Constanța perioadele de livrare a cerealelor românești sunt decalate cu până la două luni.
Cezar Gheorghe, expert în comerțul cu cereale, spune că înaintea războiului costurile de transport erau de două ori mai mici.
„Dacă înainte de invazie plecai dintr-un port dunărean, Corabia de exemplu, cu 16 euro pe tonă până în Portul Constanța, astăzi fără 36-38 de euro pe lună nu mai pleci. Dacă înainte de invazie plecai din vestul țării, să spunem Curtici, cu 22 euro pe tonă, astăzi fără vreo 35-38 nu mai pleci de acolo spre Constanța. Transportul rutier și el, la rândul lui, a suferit pentru că înainte de invazie, pe o distanță de 170-180 km, plăteai cam 17 euro pe tonă. Astăzi, fără 25-28 euro pe tonă nu mai mergi”, a declarat Cezar Gheorghe pentru G4Media.
El susține că în Portul Constanța un tren poate aștepta chiar și o lună pentru descărcare, un camion staționează 10 zile, iar pe apă așteaptă 400-500 de barje cu cereale ucrainene. Fluxurile de marfă ucraineană s-au majorat în primăvară, astfel că situația s-a înrăutățit, iar planurile operatorilor portuari au limitat accesul mărfurilor românești în perioada recoltei.
Timpii de așteptare aduc costuri pe care le suportă vânzătorii, adică tot fermierii români.
„Operatorii portuari și-au făcut planurile operaționale, adică navă după navă după navă care să vină, dar cu un orar, ca la un mers al trenurilor. Astfel încât în momentul în care a început recolta în România, noi nu am mai avut practic ferestre spre a aduce marfa noastră în port, decât mici deschizături în care marfa românească a putut accesa și s-a văzut acest lucru în toată perioada verii, când practic marfa românească a fost cumpărată doar spot în Constanța, iar cantitățile mai mari sunt împinse cu o lună jumate până la două luni ca perioadă de livrare”, a mai declarat Cezar Gheorghe, care a subliniat că este nevoia de a dezvolta Portul Constanța este urgentă.