Furnizorii de gaze și energie au început să trimită notificări de creștere a prețurilor. Ce pot face consumatorii în această situație

Furnizorii de gaze și energie au început să trimită notificări de creștere a prețurilor. Ce pot face consumatorii în această situație
Foto simbol: Pixabay

Clauzele prin care furnizorii de energie și gaze majorează prețurile celor care au deja contracte ferme sunt abuzive, iar românii care au primit notificări de acest gen trebuie să le reclame la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și la Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE), a declarat Sorin Mierlea, președintele INFOCONS, pentru Libertatea.

Precizările președintelui INFOCONS, o asociație care luptă pentru protecția consumatorilor, vin în contextul în care marii furnizori de gaze naturale și câțiva dintre furnizorii de electricitate au început să trimită notificări referitoare la creșterea prețurilor, chiar dacă persoanele notificare au contracte valabile în derulare.

Românii să facă reclamație la ANPC și ANRE dacă primesc notificări de creștere a prețurilor de la furnizorii de gaze și energie, deși au contracte valabile

După ce fac reclamație, consumatorii trebuie să notifice furnizorii respectivi, astfel încât aceștia din urmă să suspende aplicarea noilor prețuri până la soluționarea plângerii de către ANRE sau ANPC, mai spune Sorin Mierlea.

Furnizorii folosesc două clauze, ambele abuzive, susține președintele INFOCONS: clauza care le permite modificarea prețurilor în timpul derulării contractului; faptul că forțează clienții să accepte majorarea sau să rezilieze contractul, fără opțiunea de a continua contractul conform vechilor prevederi.

„Este un abuz de putere, este atât ilegal, cât și imoral. Clauzele de forță majoră sunt dacă apare un război, ei vor însă să schimbe condițiile comerciale, ceea ce arată că nu sunt companii serioase. Dacă nici când ai contract semnat nu poți fi sigur, înseamnă că avem haos”, a declarat Sorin Mierlea pentru Libertatea.

ANPC și ANRE pot atât să amendeze companiile în cauză, cât și să suspende acele clauze. Pentru ca acest lucru să se întâmple însă, este necesar ca autoritățile să acționeze în interesul cetățeanului, a punctat Sorin Mierlea.

„Clauzele potrivit cărora compania poate să schimbe prețurile sunt clauze abuzive. Dacă ANPC sau ANRE le suspendă, companiile în cauză, dacă se simt nedreptățite, pot apoi să atace deciziile în justiție”, a adăugat el.

Președintele INFOCONS spune că „tot o clauză abuzivă” este și cea prin care furnizorul impune consumatorilor să aleagă între o scumpire și o reziliere a contractului.

„Aceasta este tot o clauză abuzivă. Trebuie făcute reclamații din partea consumatorilor, cu cât mai multe reclamații la ANPC și ANRE, cu atât nu își vor permite să ignore problemele. Angajații statului sunt angajații cetățenilor”, a mai afirmat șeful INFOCONS, care a explicat că o altă opțiune este și acționarea în instanță a companiilor în cauză.

Majorarea facturilor la curent și gaze este însoțită de scumpirea lemnului de foc, al cărui preț a crescut cu circa 30%.