Trebuie să știți că există anumite date pe care, sub nicio formă, nu ar trebui să le oferiți niciodată pentru a nu rămâne fără bani în cont.
Escrocheriile online au devenit aproape la ordinea zilei, în contextul în care din ce în ce mai multă lume optează pentru tranzacții online. Infractorii cibernetici folosesc metode tot mai sofisticate pentru a păcăli utilizatorii și pentru a le fura datele personale. Avertismentul vine din partea Asociației Române a Băncilor, care atrage atenția asupra pericolului phishingului.
„Phishingul înseamnă culegerea de date sub orice formă, indiferent de canalul pe care îl au la dispoziție infractorii pentru a solicita aceste date sensibile. Și pentru asta suntem noi aici: să explicăm ce date sunt sensibile și cum trebuie să le păstrăm în siguranță,” a declarat Gabriela Folcuț, Director Executiv al Asociației Române a Băncilor, conform Antena 3 CNN.
Potrivit acesteia, informațiile de pe fața și spatele cardului, adică numele, numărul cardului, data de expirare și codul CVV sunt extrem de valoroase pentru infractori și nu trebuie oferite niciodată.
„Aceste date se folosesc exclusiv de către titularul cardului atunci când face plăți pe site-uri securizate, nu în rețele publice de Wi-Fi. În nicio altă situație nu trebuie să fie divulgate.”
De asemenea, nici divulgarea datelor de acces la internet sau mobile banking, precum username-ul și parola nu e indicată.
„În momentul în care cedăm aceste date, infractorul poate intra în contul nostru, poate accesa depozitele și chiar solicita un credit în numele nostru.”
Gabriela Folcuț a subliniat că băncile nu vor solicita niciodată aceste date confidențiale prin SMS, email sau apeluri telefonice. În cazul în care se întamplă să primiți un astfel de mesaj, e un semnal clar că este o tentativă de phishing.
„Nicio instituție financiară serioasă nu va cere vreodată datele cardului sau cele de logare. Dacă primiți un link suspect, nu dați curs și nu introduceți nicio informație.”
Dacă ați căzut victima unei escrocherii și le-ați oferit, totuși, datele personale, este important să luați măsuri urgent!
„Ne adresăm imediat băncii și anunțăm că am cedat datele. Cerem reemiterea cardului și, dacă avem acces, blocăm contul direct din aplicația bancară. Dacă s-a produs o fraudă, ne prezentăm de urgență la cea mai apropiată secție de poliție și raportăm incidentul.”