Trenurile poloneze vor circula pe căile ferate românești. Statul va achiziționa nouă garnituri

Trenurile poloneze vor circula pe căile ferate românești. Statul va achiziționa nouă garnituri
Sursa foto: Facebook/ARF

Statul român, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) va achiziționa un număr de nouă trenuri electrice de la producătorul polonez Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA).

Pe căile ferate românești vor circula încă nouă trenuri de producție poloneză ce vor fi achiziționate până la finalul anului 2027. Este vorba despre un contract mai vechi, încheiat în 2023, ce reglementa achiziția a altor 20 de rame. ARF a făcut anunțul cu privire la achiziție pe Facebook.

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, ieri, 14 mai 2025, a fost finalizată semnarea Actului Adiţional nr. 3 la Contractul de achiziţie a 20 de rame electrice interregionale (RE-IR), între Autoritatea pentru Reformă Feroviară, în calitate de autoritate contractantă, şi Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (Polonia) – PESA, în calitate de furnizor”, informează ARF.

Conform anunțului postat de ARF, prin acest act adițional va fi suplimentat contractul încheiat cu PESA, în baza căruia vor fi achiziționate încă nouă trenuri.

„Actul Adiţional prevede suplimentarea contractului încheiat de ARF cu PESA, la data de 19 decembrie 2023, cu încă 9 rame electrice de lung parcurs şi asigurarea perioadei de mentenanţă pentru acestea pe o perioadă de 15 ani de la livrarea fiecărei rame electrice, la care se adaugă serviciile de instruire a personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor şi utilizarea aplicaţiilor software, care sunt asigurate de către furnizor”, se mai arată în anunț.

Trenurile poloneze costă 1,6 miliarde lei

Fondurile necesare achiziționării primelor 20 de rame electrice interregionale ce vor intra în dotarea CFR au fost asigurate prin PNRR. Pentru celelalte nouă trenuri electrice, urmează ca banii să fie asigurați din Fondul pentru Modernizare (FM). Astfel, prin semnarea actului adițional, parcul feroviar al CFR va ajunge la 66 de trenuri noi, electrice, a declarat preşedintele ARF, Mihai Barbu. Aceste achiziții vor permite creșterea capacității de transport şi a unor condiţii sporite de siguranţă.

Din punct de vedere al confortului, ramele dispun de sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, o zonă bar/bistro, o zonă pentru călători cu dizabilităţi, cu două amplasamente conform standardelor în vigoare, precum şi de o zonă destinată distribuirii automate de bilete şi aparate de compostat.

Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 29 de trenuri poloneze și pentru serviciile de mentenanţă aferente, pentru o perioadă de 15 ani, se ridică la peste 1,6 miliarde lei. Prima garnitură va ajunge în România în septembrie 2025, iar ultima va fi livrată până la finalul anului 2027.

Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este de 160 km/h. Acestea sunt compuse din trei vagoane care asigură 191 de locuri pe scaune. Unităţile sunt prevăzute cu sistem de semnalizare şi siguranţă ERTMS la nivel 1 şi 2, precum şi cu sistemul naţional PZB90.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`