Între rachetele Patriot, președintele Klaus Iohannis, Felix Tătaru și site-ul HotNews există o legătură care implică contracte pentru achiziția de armament, acțiuni de publicitate și PR, și care ajunge până la campaniile pentru alegerile prezidențiale. Jurnalistul Patrick André de Hillerin explică, într-un articol apărut pe site-ul Cațavencii, ce anume unește aceste nume.
Acesta notează că HotNews a publicat recent un text despre faptul că o firmă care produce sisteme militare de comunicații și care îi aparține lobbystului american Elliot Broidy, a semnat un acord cu Romarm, site-ul citat precizând că este vorba despre achiziționarea de “Sisteme C4I cu capabilități de integrare ISTA”, un program de înzestrare a armatei, cu o valoare de 180 de milioane de euro. Aceeași sursă notează că este vorba despre un contract venit ca răsplată din partea lui Liviu Dragnea pentru că Elliot Broidy l-ar fi invitat la întâlnirea cu Donald Trump, în ianuarie 2017. Ulterior, atâta HotNews, cât și site-ul american McClatchydc.com au precizat că Broidy ar fi acoperit costurile prezenței lui Liviu Dragnea și Sorin Grindeanu la Washington pentru că este interesat ca firma sa, Circinus, să obțină acel contract de 180 de milioane de euro. Site-ul de peste ocean o citează, în acest context, pe Caterina Preda, profesor la Facultatea de Științe Politice a Universității București, care susține că “nu poți obține un contract în România fără aprobarea lui Dragnea”.
Totuși, scrie Patrick André de Hillerin, un tip de contracte nu poate fi apobat fără acceptul președintelui României. Asta pentru că este vorba despre contractele de înzestrare a armatei, care trebuie aprobate de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, condus de Klaus Iohannis. Astfel, semnatarul articolului amintește că vizita în Statele Unite a președintelui Klaus Iohannis a fost însoțită de anunțul că România va achiziționa rachete Partiot în valoare de 3,9 miliarde de dolari.
”Conform S&P Global Market Intelligence, compania Raytheon, producătoarea sistemelor de rachete Patriot, obține din astfel de contracte un profit operațional de 14,3%. Asta înseamnă că din contractul inițial cu România, de 3,9 miliarde de dolari, din care Raytheon are partea leului, de 3,4 miliarde, compania americană va obține un profit de aproximativ 420 de milioane de dolari”, arată sursa citată.
Cu toate acestea, România i-a plătit companiei Raytheon prima tranșă din bani fără ca aceasta să fi cheltuit înainte niciun leu pentru publicitate și PR în țara noastră. Este vorba despre o primă tranșă de 766 de milioane de dolari, cu precizarea că până la finalul lui 2017 trebuia să se achite încă 144 de milioane.
Potrivit sursei citate, campania publicitară a celor de la Raytheon a început după ce România achitase prima parte din banii datorați. După momentul plății, pe site-ul HotNews au început să fie publicate mai multe articole despre avantajele achiziției de sisteme Patriot de către România. De asemenea, a fost deschisă o pagină de Facebook, “Sisteme Patriot”, folosită tot pentru a informa publicul român despre avantajele achiziționării de rachete Patriot.
În contextul în care, conform legii, pentru alegerile prezidențiale din 2019, un candidat poate cheltui 20.000 de salarii minime brute pe economie, adică, la valoarea certă de azi a salariului minim, 38.000.000 de lei, sursa citată precizează „domnul președinte se pregătește deja pentru cheltuielile electorale de anul viitor”.
Firma care se ocupă de campania în România a Raytheon, producătorul rachetelor Patriot, se numește Chapter 4 Romania, care îi are ca acționari pe sunt Chapter 4 Viena, Ioana Mănoiu și Felix Tătaru.
Iar Felix Tătaru a fost principalul consultant electoral al lui Klaus Iohannis în 2014, a lucrat pentru PNL în 2016 și va lucra din nou pentru PNL și Klaus Iohannis în 2019, mai arată sursa citată.