Elevii români nu știu să aplice matematica în viața de zi cu zi. Studiul care-i dă fiori ministrului Daniel David

Elevii români nu știu să aplice matematica în viața de zi cu zi. Studiul care-i dă fiori ministrului Daniel David
Sursa Foto: Freepik

Un studiu realizat la nivel național trage concluzii care ar trebui să-i pună pe gânduri pe responsabilii cu sistemul de educație. O treime dintre elevi nu sunt în stare să se descurce și să aplice cunoștințele matematice în viața de zi cu zi.

Pe lângă analfabetismul funcțional, sistemul de educație românesc se confruntă și cu analfabetismul numeric. Astfel, mai bine de 30% dintre elevi nu se descurcă să aplice cunoștințele pe care le capătă la orele de matematică în viața de zi cu zi. Cu alte cuvinte, aceștia nu se descurcă să operații cu numere, să calculeze suprafețe sau volume etc.

Studiul a fost realizat de Asociaţia pentru Valori în Educaţie (AVE România) şi Brio, iar concluziile au fost prezentate într-un „Raport Naţional privind Alfabetizarea Numerică”. Potrivit documentului, care a analizat populaţia şcolară din toate ciclurile de învăţământ, primar, gimnazial şi liceal, analfabetismul numeric se plasează la peste o treime (36%) dintre elevi. Dintre aceștia, un procent de 16% au dificultăți destul de mari.

Raportul definește literaţia numerică drept capacitatea de a înţelege, interpreta şi utiliza informaţii matematice în diverse contexte ale vieţii cotidiene, profesionale şi sociale.

Potrivit informațiilor prezentate, analfabetismul numeric creşte constant, de la o medie de 25% la clasele primare, la o medie de 36% la clasele gimnaziale şi de 46% la clasele liceale. Practic, pe măsură ce înaintează în sistemul școlar, elevii devin tot mai puțini capabili să aplice ceea ce învață la ore. Băieţii prezintă, în general, un nivel mai bun de funcţionalitate numerică faţă de fete, diferenţa menţinându-se de la un ciclu şcolar la altul.

Problemele apar în funcție de mediul din care provin elevii

Raportul arată că există diferențe crescute ale analfabetismului funcţional numeric în funcţie de mediul de provenienţă al elevilor. Nivelul este mai ridicat în cazul celor care provin din mediul rural, în vreme ce elevii din orașele mari stau cel mai bine.

„S-au observat diferenţe crescute ale analfabetismului funcţional numeric în funcţie de mediul de provenienţă. Astfel, elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%. În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42,86%), comparativ cu urbanul mare (15,45%). Diferenţele persistă şi se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile următoare, de gimnaziu şi liceu”, mai arată raportul.

De asemenea, concluziile evidențiază o legătură strânsă între statutul socio-economic şi nivelul de funcţionalitate numerică. elevii din categoria cu cel mai crescut statut prezintă cele mai scăzute procente de analfabetism numeric. Pe de altă parte, elevii din categoria cu cel mai scăzut statut socio-economic au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric.

Datele tehnice ale cercetării

În dezvoltarea cercetării au fost definite cinci mari domenii de evaluare, comune tuturor nivelurilor şcolare. Este vorba despre algebră, statistică, geometrie, măsurare, proprietăţi ale numerelor. Pentru fiecare domeniu şi subdomeniu şi pentru fiecare ciclu de învăţământ au fost realizaţi aproximativ 100 de itemi – mai exact, un total de 6.681 de itemi. Fiecare a fost expus de cel puţin 30 de ori (majoritatea de 70-80 ori) pentru analiza statistică.

Pilotarea a implicat administrarea itemilor la un eşantion de 9.719 participanţi. Aceștia au fost selectați prin eşantionare stratificată proporţională dintr-un set iniţial de aproximativ 16.000 de administrări ale testului.

Cele aproape 16.000 de administrări ale testului au fost realizate în perioada octombrie – decembrie 2024. Testele au fost aplicate la nivel național, în aproape 600 de şcoli din întreaga ţară. Distribuţia dintre fete şi băieţi a fost echilibrată în mod deliberat, asigurând o proporţie de 50% – 50%, iar distribuţia demografică a acoperit toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`
Ultima oră
23:20 - „Parcă sunt turbați”. Adela Popescu, lupte grele să-și convingă fiii să nu mai stea pe telefon
23:05 - Accident grav pe o șosea din Galați. Unul dintre șoferi a intrat în comă. Bărbatul avea droguri ascunse în haine
22:47 - Raed Arafat, despre cutremurele din Santorini: E stare de urgență, vulcanul care este cel mai apropiat e sub monitorizare. Autoritățile vor evacua dacă știu că poate să se întâmple ceva (VIDEO)
22:46 - „Taxa pe hărnicie”, pedeapsa dată de Guvern orașelor bogate. Unii primari se revoltă, în timp ce alții laudă măsura
22:18 - Bolojan: Cred că săptămâna viitoare va fi un Birou comun al Parlamentului pentru cererea de suspendare a președintelui Iohannis. Demersul, un nonsens, un joc politic
22:05 - Americanii, speriați de taxele pe care Trump le va impune UE. Au golit rafturile magazinelor, cu gândul de a-și face provizii
21:54 - Lasconi, atac dur la adresa lui Nicușor Dan. L-a comparat cu Călin Georgescu: „Mirajul acesta al independentului seamănă foarte mult cu mirajul altui independent care vrea să ne salveze”
21:32 - Dragnea: Ciolacu nu-l sprijină pe Crin Antonescu la prezidențiale, ci pe Victor Ponta. Dar Ciolacu nu știe un lucru (VIDEO)
21:26 - După ce și-a abandonat câinele pe câmp, un bărbat din Mureș a trebuit să plătească 5.000 de euro. Nu se aștepta la ce a urmat
21:20 - Răspunsul lui Liviu Dragnea, întrebat dacă va intra în echipa lui Călin Georgescu. Ce planuri are privind întoarcerea în politică (VIDEO)