Jurnalistul Moise Guran afirmă, într-un editorial postat pe biziday.ro, că Ford a produs la Craiova mai mult iluzii. Acesta nu neagă dificultățile cu care se confruntă compania: lipsa autostrăzilor și subvențiilor, dar spune că Ford n-a făcut niciodată în România maşini cu mai mult de 50% componente din ţară, completând că, “după privatizare, uzinele de la Craiova au devenit un soi de anexă ale celor pe care Ford le are în Germania”.
“Adevărul gol-goluţ este că, dacă Ford făcea 350 de mii de maşini la Craiova, aşa cum s-a angajat prin contractul de privatizare, ar fi avut o problemă serioasă cu scoaterea tirurilor cu maşini din zonă. Spre Piteşti se circulă greu, iar autostrada are termen în 2020, spre Timişoara drumul se aglomerează de la Severin, iar ca să fi dus tirurile cu maşini la Calafat tot nu se putea, că n-are portul cultural capacitate de încărcare industrială.
Dar, pe de altă parte, nici cu cei de la Ford Europa nu mi-e ruşine. În 2013 au primit de la AVAS dezlegare că şi-au îndeplinit promisiunile din programul de privatizare, iar acum vine Curtea de Conturi şi spune că asta e o tâmpenie. Ford n-a făcut niciodată în România maşini cu mai mult de 50% componente din ţară, ba chiar, completez eu acum, după privatizare, uzinele de la Craiova au devenit un soi de anexă ale celor pe care Ford le are în Germania. Am tot sperat, i-am susţinut, am vorbit cu oamenii de acolo, dar, cu 50 de mii de maşini făcute anual în România, Ford Craiova a contat mai mult pentru motoarele făcute la noi şi livrate pentru a fi echipate pe Focus şi Fiesta la uzinele nemţeşti.”, scrie jurnalistul pe blogul său.
Ford Europa este mai mult Ford Germania, iar investiția din Ford în România nici măcar nu este o investiţie americană, ci una germană.
“Decizii precum închiderea fabricii din Belgia, păstrarea celei din Rusia şi relocarea unei părţi a producţiei de motoare de la Craiova în Ţara Galilor par de neînţeles. Ai zice că ai naibii galezi, se mulţumesc cu 500 de euro pe lună salariu. Sau, poate, a contat mai mult ajutorul de 15 milioane de lire pe care Ford l-a primit de la guvernul Ţării Galilor”, adaugă realizatorul tv.
Moise Guran este de părere că “şi guvernul României a fost suspectat acum şapte ani, la vânzarea uzinei de la Craiova, de convingerea Ford prin intermediul unui ajutor să facă nuştiuce la noi. Zic nuştiuce, pentru că producţia, aşa subţire cum e, a modelului B-Max, a pornit abia în 2012.”
Presa locală scrie că undeva prin 2017-2018 la Craiova s-ar putea face un SUV low-cost de prin India.
”Treaba lor, dar noi oltenii (iar Ponta este totuşi oltean) avem o vorba – dacă mă păcălişi o dată, fusăşi de vină tu; dacă mă păcăleşti şi a doua oară, apăi prostu-s eu.”, conchide Guran.