Cristina, o fostă stewardesă, care a lucrat pentru Qatar Airways și Emirates, a dezvăluit ce salariu încasează o însoțitoare de bord.
Ea a explicat că salariul unei stewardese poate varia considerabil de la o lună la alta. Tânăra a ținut să precizeze că nu va face comparații cu companii europene precum Wizzair, TAROM sau Ryanair.
„Când o să vedeți cifra, o să înțelegeți de ce vorbesc despre companiile la care am zburat eu – Qatar și Emirates, care sunt cele mai bune companii aeriene”, a spus CrisCristina, potrivit știridiaspora.ro.
Ea a precizat că remunerația unei însoțitoare de bord este alcătuită din trei elemente: leafa de bază, plata pentru orele de zbor și diurna. Fiecare dintre acestea contribuie la suma finală pe care o stewardesă o primește la finalul lunii.
„Salariul de bază este la fel pentru toată lumea. Se schimbă doar dacă avansezi la business class, first class sau dacă crești în senioritate. Dar dacă eu zbor la economic și tu zbori la economic, avem același salariu de bază. Indiferent de câte ore zbori, acel salariu rămâne la fel”, a explicat fosta stewardesă.
„Dacă tu zbori 100 de ore și eu zbor 50 de ore, tu câștigi mai mult pentru că suntem plătite și pe orele de zbor. Iar dacă amândouă zburăm același număr de ore, tot putem câștiga diferit din cauza diurnelor”, a mai adăugat Cristina.
Un alt factor semnificativ din salariu îl reprezintă diurna, care diferă în funcție de destinația în care se zboară.
„Dacă tu zbori în Miami, New York, Noua Zeelandă, Elveția, Paris, și eu zbor în India, Thailanda, Bali – deci în general în Asia sau Africa – clar tu vei avea un salariu mai mare. De ce? Pentru că aceste orașe sunt, în general, mai scumpe și câștigi mai mult din diurnă. Scopul diurnei este ca tu să mănânci micul dejun, prânzul și cina”.
Prin urmare, românca mai spune că salariile pot fluctua între 10.000 de lei și 15.000 de lei pe lună (aproximativ 2.000 – 3.000 de euro lunar), dar acestea devin mult mai atractive atunci când primește un bonus.
„Aici este twist-ul care mie îmi place. În anul 2023, Emirates a reintrodus salariul bonus, care practic nici măcar nu este salariu. Este un bonus. După 10 ani, compania a reintrodus acest lucru pentru că au făcut foarte mulți bani după COVID. Oamenii au început să zboare, au mers cu avioanele pline ochi și s-au gândit să împartă acest profit – o parte din acest profit, desigur, cu angajații. Dacă salariul normal poate ajunge la 15.000 lei, cu acest bonus poate urca mult mai sus. În 2023, bonusul acesta a fost în valoare de 35.000 lei, adică aproximativ 7.000 de euro. Eu, în anul acela, am primit doar jumătate, pentru că eram în companie de șase luni. Oamenii care erau în companie de peste un an au primit întreg. Adică oamenii și-au cumpărat mașini, au investit, au făcut ce-au vrut cu banii ăștia.
Ajungi la peste 17.000 lei care îți intră net în contul bancar. Și nu trebuie să plătești chirie, nu plătești nici măcar utilitățile – curent, apă. Nici măcar nu știam cât costă aceste chestii. Singura chestie pe care o plăteam era internetul”, a mai spus Cristina.
Românca a mai povestit că, pe lângă salariul care era decent, avea multe libere și trăia gratis în Dubai sau în Doha.
„Eu cred că este un salariu mult peste decent, având în vedere că lucram cam jumătate din lună, aveam foarte multe zile libere, trăiam în Dubai sau în Doha pe gratis și aveam foarte, foarte multe beneficii. Sunt foarte puțini aleși. În general, ajung cam cinci candidați la interviul final și dintre aceștia sunt aleși doi sau trei. Mai nou, cam jumătate sunt respinși. Dacă nu iei interviul, poți să mai aplici abia peste șase luni, deci practic pierzi luni în care puteai deja câștiga acest salariu. Dacă vrei să-ți maximizezi șansele, e important să iei din prima interviul de angajare”.