Comisia Europeană a prezentat miercuri propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital valabil în întregul bloc comunitar.
De-asemenea, au fost anunțate dispoziţii pentru a facilita aplicarea normelor de circulaţie la nivel transfrontalier, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar – potrivit știripesurse.ro.
Peste 20.000 de persoane şi-au pierdut viaţa pe șoselele UE, majoritatea victimelor fiind pietoni, biciclişti sau utilizatori de scutere şi motociclete.
Noile norme vor să îmbunătăţească siguranţa pentru participanţii la trafic şi vor ajuta UE să îşi realizeze „Viziunea zero” – fără decese pe drumurile din UE până în 2050.
Acestea vor pregăti mai bine conducătorii auto pentru vehiculele cu emisii zero şi pentru conducerea pe drumurile urbane, alături de un număr tot mai mare de biciclete şi vehicule cu două roţi, precum şi de pietoni.
Noile norme vor permite, de asemenea, tinerilor conducători auto să dobândească experienţă prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată, de la 17 ani.
Tot de la această vârstă, tinerii vor putea învăţa să conducă şi vor putea obţine permis de conducere.
Cei care au împlinit vârsta de 17 ani vor putea să conducă singuri după împlinirea vârstei de 18 ani.
Ei vor putea şi să lucreze ca şoferi profesionişti de îndată ce un anumit loc de muncă permite acest lucru.
„Un obiectiv-cheie al noilor norme va fi îmbunătăţirea siguranţei rutiere, prin măsuri care includ: o perioadă de probă de cel puţin doi ani pentru conducătorii auto începători după trecerea testului şi o normă de toleranţă zero pentru conducerea sub influenţa alcoolului. Acest lucru este esenţial deoarece, chiar dacă şoferii tineri reprezintă doar 8% din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani. În plus, se oferă posibilitatea tinerilor de a-şi susţine testul şi de a începe conducerea acompaniată de autoturisme şi camioane începând cu vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experienţă de conducere auto”, se precizează în documentul citat.
Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai uşoare: toate procedurile vor fi online iar pentru cetăţenii din ţări din afara UE cu standarde comparabile de siguranţă rutieră va fi mai uşor să îşi schimbe permisul de conducere cu unul UE.
Acestea vor evalua, de exemplu, cunoştinţele şi competenţele legate de sistemele avansate de asistenţă la conducere şi de alte tehnologii automatizate.
Şoferii începători vor fi informaţi despre modul în care stilul de conducere are un impact asupra emisiilor lor – de exemplu, momentul schimbării treptelor de viteză.
Masa permisă a unui vehicul din categoria B va fi ajustată pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, deoarece vehiculele cu emisii zero care funcţionează pe bază de baterii pot fi mai grele.
Comisia propune și consolidarea rolului punctelor de contact naţionale consacrate, astfel încât acestea să poată coopera mai bine cu autorităţile implicate în cercetarea infracţiunilor.
Se propune extinderea domeniului de aplicare al infracţiunilor rutiere la nemenţinerea unei distanţe suficiente în raport cu vehiculul din faţă, depăşirea periculoasă, parcarea periculoasă, traversarea uneia sau mai multor linii albe continue, conducerea pe sens interzis, nerespectarea normelor privind utilizarea coridoarelor de urgenţă şi utilizarea unui vehicul supraîncărcat.
Adăugirile contribuie la reducerea impunităţii pentru astfel de infracţiuni şi vor îmbunătăţi capacitatea statelor membre de a sancţiona contravenienţii din alte state membre.
Legile actualizate vor asigura respectarea drepturilor persoanelor acuzate de infracţiuni rutiere; astfel, neerezidenţii îşi păstrează dreptul la o cale de atac eficientă şi la un proces echitabil, la prezumţia de nevinovăţie şi la apărare.
Un portal informatic va oferi cetăţenilor acces uşor la informaţii privind normele de siguranţă rutieră în vigoare în fiecare stat membru şi le va permite să plătească eventualele amenzi în mod direct.
Pentru a preveni impunitatea în rândul persoanelor care săvârşesc infracţiuni rutiere, se va institui un nou sistem ce va permite o interdicţie de a conduce autovehicule la nivelul UE atunci când un stat membru decide să decadă din drepturi un conducător auto din cauza unei infracţiuni comise pe teritoriul său.
În prezent, atunci când o infracţiune gravă duce la o interdicţie de a conduce, aceasta nu poate fi pusă în aplicare la nivelul UE dacă conducătorul auto a comis infracţiunea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere.
Propunerea se referă la infracţiuni rutiere grave precum excesul de viteză, conducerea sub influenţa alcoolului sau a drogurilor şi cauzarea de decese sau vătămări corporale grave ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulaţie – menționează știripesurse.ro.